آنالیز تصویری از تاثیر غیبت شجاع در دفاع پرسپولیس؛ آشفتگی مقابل فولاد!

آنالیز تصویری از تاثیر غیبت شجاع در دفاع پرسپولیس؛ آشفتگی مقابل فولاد!

16500
16:51
22 بهمن 1397
غیبت شجاع خلیل‌زاده بیشترین کمک را به فولادی‌ها در شکست دادن پرسپولیس کرد.

به گزارش وبسایت نود، خط تیره مقابل تعداد باخت‌های این فصل پرسپولیس بالاخره توسط سرمربی سابق این تیم پاک شد. افشین قطبی در تقابل با پرسپولیس هم مانند دیدارهای قبلی که هدایت فولاد را به عهده داشت، موفق شد با فوتبالی ری‌اکتیو به نتیجه دلخواهش برسد. فولاد در این سه بازی تحت هدایت قطبی به ترتیب 28 ،31 و 32 درصد مالک توپ بود و با همین تملک پایین، 7 امتیاز کسب کرده است. کار قطبی برای بازی با پرسپولیس هم به همین خاطر سخت بود و باید برای دقایق محدودی که تیمش صاحب توپ می‌شد، برنامه‌ای طراحی می‌کرد که به گل برسند. آن هم در شرایطی که شجاع خلیل‌زاده غایب بزرگ خط دفاع پرسپولیس بود.

پرسپولیس در پنج مسابقه‌ از دو فصل اخیر که شجاع را در ترکیب نداشت هیچ گلی نخورده بود، ولی نمی‌شود از نقش پررنگ خلیل‌زاده در سد محکم دفاعی پرسپولیس غافل شد. در همین مسابقه که مهاجمان فولاد در صحنه‌های زیادی مدافعان پرسپولیس را اذیت کردند، نبود شجاع به وضوح حس می‌شد. مدافعی که با فعالیت بالا در بازی‌ها، خیلی از خطرها را پیش از اینکه جدی شوند و شکل بگیرند، دفع می‌کند. به عنوان نمونه طبق آمار متریکا، شجاع در هر مسابقه از این فصل به طور میانگین بیش از 76 لمس توپ دارد، در حالی که در این بازی دو مدافع میانی پرسپولیس 61 و 63 کنش داشتند. جلال حسینی و محمد نادری در این مسابقه در همه آیتم‌های دفاعی از حد استاندار شجاع پایین‌تر ظاهر شدند.

غیبت شجاع این فرصت را به تنها مهاجم فولاد داده بود که آزادنه مقابل مدافعان پرسپولیس صاحب توپ شود. نمونه شفاف این اتفاق، در دقیقه 33 مسابقه رخ داد. جایی که لوسیانو پریرا صاحب توپ شده، دو مدافع میانی پرسپولیس هم برای بازپس‌گیری توپ به او نزدیک شده‌اند، ولی نه سیدجلال و نه نادری نمی‌توانند مانع از پیش‌روی او شوند و شیمبا با یک پاس، جدی‌ترین موقعیت بازی را برای رضا میرزایی خلق می‌کند. در حالی که پرسپولیس در حضور شجاع خلیل‌زاده خیلی سخت به تیم حریف اجازه شوت‌زنی می‌دهد، در این بازی پریرا سه شوت به سمت دروازه بیرانوند زد و یک مرتبه هم با پاسی کلیدی، برای تیمش موقعیت ساخت. ضمن اینکه چهار مرتبه هم مجبور شدند که با خطا او را متوقف کنند. البته این تنها آزار و اذیت پریرا برای مدافعان پرسپولیس نبود و قطبی برنامه دیگری را هم برای او در نظر گرفته بود. از آن جایی که این اولین مسابقه‌ای بود نادری و حسینی کنار هم قرار می‌گرفتند، فولادی‌ها ترجیح می‌دادند از این ناهماهنگی در قلب دفاع حریف نهایت بهره را ببرند. 

یکی از تاکتیک‌های فولاد هم این بود که سیدجلال را از خط دفاع دور کند و از آن‌جایی که هنوز نادری از بازیِ او شناخت کافی ندارد، در پوشش فضاها دچار مشکل می‌شدند. فولادی‌ها بارها با ارسال‌ مستقیم توپ به میانه‌های زمین، جلال حسینی را مجبور می‌کردند که از دروازه تیمش فاصله بگیرد تا خطر را دفع کند. در همین فاصله که شیمبا مشغول سرگرم کردن سیدجلال بود، سایر مهاجمان فولاد به عمق دفاع پرسپولیس می‌زدند. محمد نادری هم به اندازه شجاع با حسینی هماهنگ نشده و از رفتارهای دفاعی همدیگر شناخت کافی ندارند. به عنوان نمونه تا همان دقیقه دوم مسابقه که فولاد یک گل آفساید به پرسپولیس می‌زند، سه مرتبه سیدجلال برای دفع خطر مجبور شده بود از دفاع کناری‌اش فاصله بگیرد.

فولادی‌ها هم در نهایت از دور شدن حسینی بهترین بهره را بردند و گلی زدند که مهاجم این تیم فقط یک قدم در آ‏فساید قرار داشت.

فولاد در ادامه مسابقه هم بارها جلال حسینی را مجبور کرد که از دروازه تیمش فاصله بگیرد تا از فضای پشت او بهترین بهره را ببرند. چند فریم از این اتفاق که در طول نود دقیقه تکرار می‌شد را مشاهده می‌کنید.

البته برانکو در این سال‌ها ثابت کرده که خیلی زود می‌تواند تیمش را از این چالش‌ها نجات دهد. در دو فصل اخیر پرسپولیس به چنان بلوغ تاکتیکی رسیده که با هر ترکیب دفاعی کلین‌شیت می‌کرد. حالا هم با اضافه شدن مهدی شیری و محمد نادری به دفاع پرسپولیس، کمی آشفتگی و ناهماهنگی در قلب دفاع این تیم به وجود آمده که احتمالا مهم‌ترین دغدغه این روزهای پروفسور است.

 

حسام محسنیان

 

14001

نظرات کاربران
زرد سپاهانی
بعد میگن به خاطر داوری باختیم! تیمی که هر بازی یا با داوری می‌بره یا با داوری می‌بازه، شایسته قهرمانی نیست.
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۲۶:۵۵
پاسخ
178
100
توهم سرخ
تیمی که با نبود یه نفر انقدر ضرر میکنه، معلومه تیمش مشکل داره...
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۱:۵۹
پاسخ
150
95
ارشام
دقیقا مثل نبودن تیام توی شیشتقلال
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۱۲:۵۶
25
105
Red man
حواشی وجود داشت و تأثیر گذار ولی اشتباهات تاکتیکی و فردی هم وجود داشت که حتما باید یک فکری اساسی برانکو انجام بده. اجازه ندیم تعصب جلوی دیده شدن اشکالات تیم بگیره.البته اگر قهرمانی می خوایید.
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۹:۲۲
پاسخ
7
124
مهدی CR7
باسلام شیر مادر حلالش واقعا دست اونی که این اسمو واسه این پسر انتخاب کرد باید بوسید بااحترام شجاع و جنگنده ومحکم
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۵:۲۴
پاسخ
44
105
شازده آبی
پست تخصصی نادری اصن دفاع وسط نیس ::::::: بزرگترین اشتباه برانکو نخریدن دفاع وسط بود :::::: تصور کن تو آسیا سیدجلال و یا شجاع مصدوم یا محروم بشن :::::: اونوقت فاجعه و آبروریزی میشه :::::: هرکی دیسلاک بده، درک درستی از فوتبال نداره ::::::::: مچکرم
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۷:۳۴
پاسخ
94
98
ملیحه
حالا به بزرگواری خودتون ببخشید که جور ریخت و پاش شما هم باید ما بکشیم و نتونستیم بیشتر از این بازیکن بگیریم و اقتصادی کار کردیم :))
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۵۷:۴۲
11
58
عشقممم نیمار
مقابل کاشیما ک‌ هم شجاع ‌و‌سید جلال حسینی ک هردو‌ بودن ..پ چرا باز اشفتگی در دفاع شیش_پولیس بود ؟؟:-) در ضمن .. اینقد بعضیا نادری بزرگ‌ کردن و‌ اینک در چن پست میتونه بازی کنه ک کنجکاو‌شدم واقعا در چ‌ حده ... ک حدش مقابل فولاد بدون ستاره دیدم :-) تازه شیش_پولیسیا خداشکر کنن ک‌فولاد .. ۴ بازیکن‌ اصلیش ..از جمله سینا مریدی ک‌شیش_پولیس با سختی تمام‌خاست بگیرش ...در ترکیب فولاد نبودن :-)
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۰:۳۶
پاسخ
87
65
ملیحه
عزیزم اون دو گل در ژاپن در چه شرایطی خوردیم ؟؟؟بایستی از یک هفته قبل تو ژاپن می بودیم که نشد و مشغول بازی با سایپا بودیم که کلی انرژی از ما گرفت با برنامه ریزی آقای فتاحی :)اون وقت السد به خاطر لیگ قهرمانان آسیا کل لیگشون تعطیل بود حالا بماند که پرواز چارتر نداشتیم و تنظیم خواب بچه ها بهم خورد و شب قبل بازی دو سه ساعت خوابیدن ..بدونید در این شرایط گل خوردیم اونم دو گل ...بازی برگشت کاشیما نتونست گل بزنه که معلوم شد همین دلایل که گفتم تاثیر داشت و پرسپولیس اگر زودتر میرفت ژاپن اون دو گل هم نمیخورد و بازی برگشت هم با اینکه نعمتی محروم بود گلی نخوردیم و صفر صفر شد....شما که از هر فرصتی استفاده میکنید تا درباره کاشیما کری بخونید بدونید دست کم همین مدافعان تو فینال لیگ قهرمانان آسیا بودن :)شما چی شما چه کردید که آنقدر ادعا دارید؟؟ ..اینم بگم که ماهینی و انصاری هم رباط پاره کرده بودن و پرسپولیس با همین ۱۲ نفر واقعا شاهکار کرده تیم های میلیاردی شکست داده رفت فینال تو همون ژاپن هم انصاری رباط داد اگر یادت باشه تو بازی: )انصاف هم خوب چیزی وقتی شرایط نابرابر بود داری از سید جلال و شجاع انقاد میکنی که با درد بازی کردن و دم نزدن :)
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۵۶:۰۵
13
51
سعید قرمزته
همه خوب میدونن این آشفتگی در بازی دیروز نتیجه بی تدبیری و بی فرهنگی بعضی اقایانه.اگه این آقا از فوتبال بره قطعا اینجور نمیمونه.
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۲:۵۹
پاسخ
113
110
10-10-3
یه نگاهی به ترکیب مدافعان مون بنداز، شیری مصلح نادری جلال،بجز آقا جلال هیچ دفاع مطمین دیگه ای نداشتیم، کدوم مربی با این مجموعه دفاعی میتونه مدعی قهرمانی باشه جز پروفسور
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۴:۲۸
27
55
رامین
با تمامی مافیا بازی‌ها و..... پرفسور کارش رو بلده. جونم ارتش سرخ
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۱:۳۰
پاسخ
129
141
هامان
از مافیا منظورت همون گل سالم فولاده که آفساید گرفتن دیگه؟
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۲:۱۹
66
45
abolfazl
درسته پرسپولیس باخت و نبود شجاع هم تاثیر گذار اما پرسپولیس به خاطر جو روانی قبل بازی و ناداوری باخت گل اول فولاد هند پریرا و خطا روی دروازه بان گل دومم که میدونین پنالتی نبود و محمد نادری نیمه دوم خیلی خوب بود و بعد شیش ماه بازی کرد امیدوارم تو پرسپولیس جا بیفته.‌‌..
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۱:۲۲
پاسخ
117
118
ایرانی
عزیز این جوبرای فولادهم بود وقتی میبرن پس پس کبیر وپروفسرویچ و... وقتی می بازن سرماروبریدن .وداوری و.... اقایون به ظلم کردن وبردن عادت کردن
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۹:۱۳
50
26
هامان
هند پریرا؟؟؟؟ شما که اینقد ریز بینی پس چرا گل سالم فولادو که آفساید گرفتن ندیدی
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۶:۲۶
50
28
رامین همدانی
آنالیز و ... کاملا درست . ولی بیایم یاد بگیریم تو این فوتبال یکم از پرخاشگری ، حمله و دفاع کردن های غیر منطقی دست برداریم ، الان باب شده هوادارای تیمهای پر طرفدار میان و بعد برد تیمشون فخرفروشی میکنن و بعد باخت اعتراض به داور و وزارت و فدراسیون و ... جالب اینکه بجای اینکه جلوی این کارها از طرف باشگاهها گرفته بشه خودشون رو با طرفدارها وفق میدن و به ناپاک شدن این فوتبال دامن میزنند و باعث میشن اون نیمچه لذتی هم که مونده از بین بره و همش بشه کل کل کردن و اعصاب خوردی، الان رواج پیدا کرده که باشگاهها و مربیا و ... پشت نظرات طرفداراشون قایم میشن ، تو موفقیت ها سینه سپر میکنن و اینقدر فخرفروشی میکنن تا باعث دلگیری طرفدارای بقیه تیم ها بشن، تو باخت ها هم کلا دنبال مقصر غیر فوتبالی هستن. . امیدوارم روزی برسه ما هم مثل کشورهای دیگه از فوتبال واقعاً لذت ببریم نه دعوا و مشاجره و تحقیر کردن رقیب ها و ...
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۹:۳۰
پاسخ
28
141
Abedi
ولی بزن بهادر داشت تیم درسته شجاع تو تیم نبود ولی بیرانوند به خوبی تونست جاشو پر کنه و داشت داورو میزد منتظر اجرای قانون هستیم ببینم واقعا تبعیضی قائل میشن یا نه نمونه این اعتراضات حد اقل دو جلسه محرومیت بوده
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۸:۳۱
پاسخ
78
123
ملیحه
خب حالا که داور نزد :)))نمونه داریم رحمتی رفته تو صورت داور و محروم نشده: )اصلا نمونه داریم وریا غفوری زد فک طرف از چهار جا شکست و نزدیک بود خفه بشه طرف ولی نه کارت گرفت نه اخراج شد نه محروم :))))بزن بهادر: ))))رحمتی و غفوری دارید خوب گیر دادید به پرسپولیس و فراموش کردید چقدر با استقلال مدارا شده و صیادمنش و آقایی با دخالت مستقیم تاج محرومیتشون بخشیده شد تا واسه بازی السد باشن:)اون وقت از عدالت حرف میزنید؟ ؟؟قائدی دیگه نگم:)بنده خدا پیام صادقیان به خاطر اعتراض به داور شش ماه محروم شد ولی در مورد مشابه غفوری فقط یک جلسه محروم شد: )شجاع بنده خدا شده سوژه کم نبود بیرانوند هم اضافه کردید وقتی فتاحی مقصر بود که این همه معطلی ایجاد کرد و پرسپولیس نتونست به شرایط قبل بازی برسه :)
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۶:۴۸
15
34
دبل.۶::::::۶+۶
داور اگر داور بودن ..گریه شما در دربی .دیدن داشت ...اما نذاشتن دوباره گریه شما را ببینیم ...
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۴:۵۲
9
32
ملیحه
سید جلال یک نجات دروازه داشت با تکلی که زد چند دقیقه قبل گل....اابته نباید غافل بود از اینکه نادری اولین بازی بود که فیکس بود و این عدم هماهنگی با این شرایط بازی طبیعی بود و مطمئنا بازی به بازی بهتر میشه ..همون طور که شجاع هم اوایل اشتباهاتی داشت و به مرور زمان و یادگرفتن از سید جلال، پیشرفت کرد و مدافع کاملی شد ..تمام بازیکنان جدید نیازمند زمان هستن و این برای هوادارای پرسپولیس قابل درکه همون طور که نادری تو نیمه دوم بهتر شد و دیگه فولاد نتونست کاری از پیش ببره و بازی افتاد دست پرسپولیس و اختلاف گل کمتر شد...شرایط قبل بازی و معطلی و بهم خوردن تمرکز بازیکنا واقعا تو نیمه اول تاثیر خودش گذاشت ....نادری هم مقصر نبود ..چون اون پنالتی هم پنالتی نبود و اگر قرار باشه یک همچین تنه به تنه ای پنالتی گرفته بشه لیگ ولی پنالتی به پرسپولیس بدهکاره:)))
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۴:۲۷
پاسخ
62
61
ایرانم
واقعا سید جلال حسینی بهترین مدافع دنیاست،،،خخخ
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۱:۵۲
پاسخ
71
90
ملیحه
دارید سید جلال با یک بازی تخریب میکنید واسه ما هواداری پرسپولیس سید جلال امتحان خودش پس داده و چند بار پشت هم بهترین مدافع لیگ و ایران شد ...گل های حساسی که زد به الجزیره و الدحیل رو از یاد نمی بریم و از یاد نمیبریم بدون سید جلال از الهلال ۴ تا خوردیم .‌ما مثل رقبا هوچی گر نیستیم :)پر افتخارترین بازیکن ایران همین سید جلال با ۶ قهرمانی هرجا بوده دفاع اونجا رو بیمه کرده آمارش هست .‌ما قدر کاپیتان خودمون میدونیم: )سید جلال خط قرمز ماست فکر کنم تاحالا متوجه شده اید ‌.تازه تو بازی دیروز نجات دروازه هم داشت با تکلی که زد :)تو بگو شرایط بازی دیروز اصلا نرمال بود که با این بازی بخوای سید جلال تخریب کنی؟؟؟
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۹:۲۸
49
61
علی
ادب مرد به ز دولت اوست....
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۳:۱۵
50
41
پرسپولیس محبوب دلها
نادری اصلا خوب نبود بازیکنای جدید به زمان بیشتری نیاز دارند البته علیپور و نورالهی هم خیلی ضعیف بودند دیروز.
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۷:۴۴