بررسی یک ابهام؛ ویلموتس و نسل طلایی بلژیک

بررسی یک ابهام؛ ویلموتس و نسل طلایی بلژیک

13520
18:36
02 خرداد 1398
ایران، صاحب کاشف یک نسل طلایی شده یا ویلموتس، فقط هدایت‌گر آن تیم بوده است؟

به گزارش وبسایت نود، کار حضور ویلموتس در ایران، تقریبا تمام شده و تیم ملی قرار است با این مربی بلژیکی برای حضور در جام جهانی قطر بجنگد. جامی که قرار است دوباره با 32 تیم برگزار شود و رسیدن به آن، ماموریت ساده‌ای برای ایران نخواهد بود. ویلموتس، کارنامه چندان درخشانی در مربیگری ندارد. با این حال مسئولان فدراسیون، از او با عنوان کاشف نسل طلایی فوتبال بلژیک یاد می‌کنند. عنوانی که قبلا، درباره کی‌روش به عنوان کاشف نسل طلایی فوتبال پرتغال استفاده می‌شد. سوال اینجاست چقدر این ادعا درباره ویلموتس حقیقت دارد؟

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم‌های پایه فوتبال پرتغال بود و در رده نوجوانان و جوانان، آن‌ها را قهرمان اروپا و جهان کرد. بازیکنانی مثل لوئیز فیگو، روی کاستا، پائولو سوسا، فرناندو کوتو، ژائو پینتو و آبل ژاویر در تیم جوانان پرتغال چهره شدند و هیچکدام پیش از جام جهانی جوانان و قهرمانی در آن تیم، در باشگاه‌شان هم فیکس بازی نمی‌کردند. آن‌ها بعد از درخشش در جام جهانی جوانان، به ترکیب اصلی تیم‌شان رسیدند و سپس نسل طلایی فوتبال پرتغال را ساختند. موضوعی که در مورد ویلموتس و بلژیک او صدق نمی‌کند.

ویلموتس سه سال، دستیار لیکنز در تیم ملی بود و سال 2012 خودش به عنوان سرمربی روی نیمکت بلژیک نشست. نگاهی به تیم جوان و پرستاره او در جام جهانی 2014، نشان می‌دهد هیچکدام از آن‌ها کشف ویلموتس نبوده‌اند و او فقط در آن مقطع زمانی، سرمربی تیم ملی بوده است. هازارد، دی بروین، لوکاکو، کورتوآ، کمپانی، فرمایلن، فرتونگن، فلینی، ویتسل، مرتنس و دمبله، مهمترین چهره‌های بلژیک در آن جام بودند. همه آن‌ها، پیش از ویلموتس هم به تیم ملی دعوت می‌شدند و حتی ستاره‌های جوان‌شان هم، قبل از انتخاب ویلموتس به عنوان مربی تیم ملی چهره‌های سرشناسی به حساب می‌آمدند. کورتوآ سال 2011، به چلسی رفته بود و زمان انتخاب لیکنز، به عنوان دروازه‌بان اصلی در اتلتیکو مادرید بازی می‌کرد. دی بروین هم چند ماه پیش از حضور ویلموتس در تیم ملی، آنقدر در خنک درخشید که توسط چلسی خریداری شد. روملو لوکاکو زمان انتخاب ویلموتس، مثل دی بروین بازیکن چلسی محسوب می‌شد و این باشگاه برای خریدش 20 میلیون یورو هزینه کرد. ادن هازارد، سال 2010 و 2011 به عنوان بهترین بازیکن جوان لیگ فرانسه انتخاب شد و کورس بزرگی برای خریدش، یبن منچستر و چلسی به راه افتاد. بازیکنان با تجربه‌تر هم مثل کمپانی قبل از حضور ویلموتس کاپیتان منچسترسیتی بودند یا مثل فلینی، در لیگ برتر می درخشیدند. شاید تنها بازیکنانی که در دوران ویلموتس به تیم ملی بلژیک معرفی شدند را بتوان اوریگی و باتشوایی دانست.

البته ویلموتس در ایران هم مثل بلژیک، صاحب نسل خوبی از بازیکنان شده که تا جام جهانی 2022 هنوز سن و سال مناسبی برای حضور در تیم ملی دارند. می‌توان امیدوار بود او در ایران، با تیم خوبش بهتر نتیجه بگیرد و برای سومین دوره پیاپی، تیم ملی بتواند در جام جهانی حضور پیدا کند.

22330

نظرات کاربران
علی
ولی بیاین قبول کنیم که اصلا مربی خوبی نیست و هیچ جامی نگرفته و هیچی مزیت خاصی هم از خودش نشون داده
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۴:۳۴
پاسخ
10
112
Reza from Belgium
والله من‌ از بس زیر هر خبرتون این‌ نظر رو نوشتم که بس کنید بابا! ایشون کاشف نسل طلایی بلژیک نبوده انگشتام‌ درد گرفت. ۳ مشکل بزرگ ویلموتس در ترکیب چینی تیم؛ ستاره محور (برنده شدن با توسل به تکنیک بالای بازیکنان بلژیک)، ترکیب شلخته دفاعی اونم با حضور برخی از بهترین دفاع های دنیا، عدم پلن بی، هر تیمی که جلوی ویلموتس دفاعی بازی کرد و تونست هازارد و لوکاکو و دوبروین رو مهار کنه، نتیجه گرفت. ایشون مربی خوبس نیست. نه‌تنها هیچ درخواستی از تیمهای درجه سه اروپایی نداشتن که هیچکدوم از تیم های افریقایی و اسیایی هم دنبال ایشون نرفتن. سلام ویلموتس، خداحافظ جام‌جهانی... این خط و این هم نشان ——— #
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۸:۵۲
پاسخ
8
84
TT فراتر از باشگاه
ایشون سوزاننده نسل طلایی بلژیک بودن که فدراسیون اخراجش کرد نتونست از امروز وضع قاراشمیش و آینده مبهم تیم ملی به مشکلاتمون اضافه شد اگه بد کار کننه توان اخراج کردنشم نخواهیم داشت آقای تاج کاش بازنشسته میشدی کاااش :(
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۵۸:۲۸
پاسخ
19
112
المان
حالا کیروش که کاشف نسل بود چه گلی به سرما زد از گروهی که ضعیف ترین اسپانیا و پرتغال 20 سال اخیر ومراکش گل به خودی زن نتونست صعود کنه تو جام ملت ها هم فقط تیم های درجه 3 رو برد اینقد ادم عصبی و پرخاشگری بود که بازیکنارم عصبی کرده بود نتیجشم حمله به داوری که سوت نزده بود و گل خوردن بود. ادب مرد به ز دولت اوست. برانکو سه سال پرس رو قهرمان کرد تا فینال و نیمه نهایی اسیا رفت یک بارم نشد از زمین بد و امکانات کم گله کنه ولی کیروش از زمین و زمان ناراضی بود و واسه باختهاش همش بهونه امکانات میاورد. من نمیدونم ایشون که از همه چی ناراضی بود چرا مدام قرار دادشو تمدید میکرد
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۴۳:۱۳
پاسخ
128
78
متعصبین کور
ضعیفترین پرتغال 20 سال اخیر؟؟؟ درست شنیدم؟؟؟ پرتغال 2016 قهرمان اروپا شد!!! اونوقت ضعیفترین پرتغال بیست سال اخیر؟؟؟ اصلا هم معلوم نیست طرفدار کدوم تیم هستی!!!
۰۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۰۱:۰۳
38
69
ساسان
امیدوارم خداوند در این ماه مبارک دو گرم انصاف به تو و افراد متعصب مثل تو عطا کنه!!
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۷:۰۹
28
54
طرفدار
قابل توجه دوستان: ایشون نسل طلایی بلژیک رو در رده 20 ام تحویل گرفت و در رده دوم تحویل داد!! اما نه جامی فتح کرد و نه در جام ها به رده های بالا صعود کرد! در ساحل عاجم تیم رو 34 جهان تحویل گرفت و 63 تحویل داد و باعث نرسیدن ساحل عاج به جام جهانی 2018 و بدترین دوران ساحل عاج در 30 سال اخیر شد!!!! نقطه مشترک بلژیک و ساحل عاج: تیمی متشکل از 30 لژیونر وستاره که اولی در اروپا و دومی در افریقا بود!!! قضاوت با خودتون!!!!
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۱:۲۷
پاسخ
10
73
Wien
توجه کردین دوباره یک مربی خارجی واسه تیم ملیمون اومد و سر و کله آدمهایی مثل خداداد عزیزی و حمید درخشان هم پیدا شد؟باز هم دقیقا همون حرفهایی که در مورد کی روش میزدن،الان هم در مورد ویلموتس میزنن،اینکه پول زیاد میگیرن،ارزش اینهمه پول را ندارند و اینکه با این پول میشه بهترین مربیان را آورد و اینکه ایشون کارگر ماست و ما کارفرما و رییس هستیم،هرچی ما بگیم،ویلموتس باید گوش بده،خلاصه صبر کنید فردا،پس فردا سر و کله میناوند و فنونی زاده و پنجعلی و سایر دار و دسته آقایون پیدا میشه و افاضات کلام میکنند و پندهای گوهرباری میدهند.
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۲:۴۱
پاسخ
31
70
علی
پول نیست خوب مربی ایرانی میاوردید..... ولی خود لیکنز هم خوب بود کاش اونو میاوردن.
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۲۹:۴۹
پاسخ
16
47
حسن آبی
حتما یه خیریتی توش بوده که این مربی رو انتخاب کردن :/ والله به یک مربی وطنی راضی بودیم. هر چه هست امیداورام که به خیر بگذره
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۱۷:۳۴
پاسخ
6
41
علیرضا م.
البته این رو باید در نظر گرفت که قیمت ایشون با دو سرمربی لیگ برتری خودمون برابری می کنه! در حالی که ایشون 4 سال قبل عنوان مربی سال دنیا رو کسب کرده و اون دوستان یکیشون تا الان اخراج شده و یکی دیگه هم بزرگترین افتخاراتش حضور در ایرانه!
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۸:۵۶
پاسخ
12
37
یک قدم جلو
تا بازی دوستانه تیم ملی رو نیمکت نشینه. هنوز نمیشه گفت حضورش به عنوان سرمربی تیم ملی.100%. امشب بخوابی، فردا صبح که بیدار شی معلوم نیست چه اتفاقاتی میخواد رخ بده
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۷:۰۳
پاسخ
3
43
ما که خونمون آبیه شما چه طور؟
کیروش از هیچ به معنای واقعیه کلمه یه تیم ساخت . قبل کیروش میانگین سن بازیکنا 33.5 بوده ! تیم ملی نبوده که سرای سالمندان بوده . الان میانگین اومده رو 26 سال ! یعنی 8 سال جوون تر کرده . تیمی که حداقل تا 4 سال دیگه میتونن باهم بازی کنن . الان ویلموتس هم قضیه ی بعد ولاسکو هست که با کواچ حتی چهارم لیگ جهانی شدیم منتهی با تیمی که ولاسکو ساخته بود . از سال بعدش بود که افول والیبال شروع شد . برای فوتبال هم همینه . تا یکی دو سال اوضاع خوب پیش میره ولی بعدش یهو با شیب تندی سقوط میکنیم . ببین این حرفو کی دارم میزنم . این کامنت من اینجا میمونه . 2 سال دیگه خواهیم دید ...
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۰:۳۶
پاسخ
19
72
فردین
"مقایسه اشتباه ولاسکو با کیروش" ویکی پدیا موجود سابقه و عملکرد چه قبل ایران چه در ایران * برای نمونه ولاسکو تو ۳ سال بعد ۲۳ سال تو همان تجربه اولش و دومش تو جام ملتهای آسیا قهرمانی آورد ... باقیش بماند
۰۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۴۲:۴۲
345
13
آفتاب پرست
خیلی خوشحالم که دروغهای تاج و دارودسته اش و نفرات مخالف تیم ملی که ایشون کاشف نسل طلایی بلژیک بود خیلی سریع برای همه رو شد!!! چون در عصر تکنولوژی دروغها سریع فاش میشن!!! ایشون با نسل طلایی فوتبال کشورش در طی 4 سال حتی نتونست به 4 تیم برتر اروپا برسه!!! اونوقت همون بلژیک با همون نسل طلایی توسط مارتینز که سرمربی معمولی اسپانیایی محسوب میشه تیم سوم جهان شدن اونم در عرض دو سال!!! خوشحالم که خیلی زود و در کمتر از 5 بازی از شر تاج و دارودسته اش خلاصمون میکنه!!!
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۲:۵۸
پاسخ
11
146
عشقممم نیمار
ویلموتس نسل طالیی بلژیک‌با هازارد ..لوکاکو..دیبروینه..مرتنز..ویتسل..ناینگولان ..کورتوا ب فنا داد و‌یه موفقیت کسب نکرد ..بعد بیاد فوتبال مارو‌ ب موفقیت برسونه ؟؟ :-P تابلو ک‌ ن :-)
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۶:۴۳
پاسخ
38
123
amir
ناراحت نباشید،باور کنید مربی خوبیه
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۵:۳۲
پاسخ
78
43
sirus
نتایج نشون میده که تا حالا خوب نبوده، چرا باید باور کنیم خوبه؟ شاید نکته مثبتش اینه که بعد از چند بازی اول دور مقدماتی جام جهانی با نتایج ضعیفش تاج و کفاشیان رو هم با خودش از ایران ببره. ولی حیف این وسط کلی پول بیت المال نصیبش میشه.
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۲۳:۲۹
4
33
مربی بهتر از کیروش می آوریم
آقای تاج مچکریم انتخاب ریسکی هست حیف 100 میلیارد پول بی زبون