بررسی یک ادعا: آیا ژنرال گزینه‌ای بهتر از کیانی برای زدن پنالتی نداشت؟

بررسی یک ادعا: آیا ژنرال گزینه‌ای بهتر از کیانی برای زدن پنالتی نداشت؟

39515
11:18
09 خرداد 1398
سپاهان با از دست دادن پنالتی کیانی برابر پرسپولیس تن به شکست داد. امیر قلعه‌نویی در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی اظهار داشت گزینه‌ای بهتر از کیانی برای زدن پنالتی نداشته است.

به گزارش وب سایت نود، سپاهان در حالی از جام حذفی خداحافظی کرد که در وقت اضافه دوم با دو بازیکن کمتر صاحب ضربه پنالتی شد ولی مهدی کیانی نتوانست از این فرصت استفاده کند و پس از دست دادن پنالتی، این پرسپولیس بود که در آخرین ثانیه‌ها گل پیروزی را به ثمر رساند. امیر قلعه‌نویی پس از بازی گفت: «مهدی کیانی بهترین گزینه بین بازیکنان حاضر در زمین بود و این مربی پنالتی‌زن بهتر از این بازیکن در اختیار نداشت». برای بررسی صحت این ادعا سابقه پنالتی زدن بازیکنان حاضر در زمین برای سپاهان به هنگام زدن پنالتی بررسی شده است.
شاید در ابتدای فصل تصور اینکه زردپوشان اصفهانی، یک جام را به دلیل نداشتن پنالتی‌زن خوب از دست بدهند مشکل بود ولی این اتفاق افتاد. این تیم در ابتدای فصل دو پنالتی زن برتر سالهای اخیر فوتبال ایران یعنی محمد ایرانپوریان و ساسان انصاری را در اختیار داشت ولی امیر قلعه‌نویی برای پر و بال دادن به مهاجم بلند بالای خود استنلی کی‌روش که مدعی آقای گلی بود، ضربات پنالتی را به او سپرد. ساسان انصاری در نیم فصل از سپاهان جدا شد، کی روش استنلی نیز علی‌رغم گل کردن ۳ پنالتی در به ثمر رساندن ۲ پنالتی آخر ناکام بود تا سرانجام در دیدار سپاهان مقابل سایپا که محمد ایرانپوریان از زمین اخراج شده بود، مهرداد محمدی برای این تیم از نقطه پنالتی گلزنی کند.
در بازی نیمه‌نهایی جام حذفی، دو گزینه اول امیر قلعه‌نویی برای زدن پنالتی کی‌روش استنلی و محمد ایرانپوریان محسوب می‌شدند ولی هر ۲ بازیکن در وقت اضافه اول از داور کارت قرمز دریافت کردند. زمانیکه سپاهان صاحب ضربه پنالتی شد از ۹ بازیکن حاضر در میدان، ۳ بازیکن سابقه قرار گرفتن پشت ضربه پنالتی در جریان بازی را داشتند. سپاهان دو بازیکنی که ظاهراً توانایی پنالتی زدن داشتند به عنوان بازیکن تعویضی به میدان فرستاد ولی در جریان بازی مجبور شد که ولادیمیر کومان و رسول نویدکیا را دوباره به نیمکت برگرداند و با توجه به اینکه ۴ تعویض این تیم به پایان رسیده بود امیر قلعه‌نویی نمی‌توانست پنالتی‌زنانی مثل محسن مسلمان را به زمین بفرستد تا بر اساس سابقه پنالتی زدن ۳ گزینه اصلی قرار گرفتن پشت این ضربه حساس سجادشهباززاده، مهرداد محمدی و مهدی کیانی باشند.


سجاد شهباززاده
از آخرین باری که سجاد شهباززاده در جریان بازی پشت سر پنالتی قرار گرفت ۵ سال می‌گذرد. این بازیکن در لیگ سیزدهم دو بار برای سایپا پنالتی زد که یک پنالتی تبدیل به گل شد و پنالتی دیگر مقابل نفت تهران که علیرضا بیرانوند را درون دروازه داشت به بیرون رفت. شهباززاده در این فصل در رقابتهای جام حذفی مقابل نساجی یک پنالتی در ضربات پنالتی به ثمر رساند.
مهرداد محمدی
این بازیکن در طول دوران بازیگری خود در جریان بازی ۴ بار پشت ضربه پنالتی قرار گرفت که ۲ بار این ضربات تبدیل به گل شد. محمدی در ضربات پنالتی مقابل مس کرمان پنالتی‌اش را تبدیل به گل کرده بود. با توجه به اینکه وینگر چپ پای سپاهان آخرین پنالتی این تیم را در لیگ تبدیل به گل کرده بود به نظر می‌رسید گزینه اصلی ژنرال برای زدن پنالتی باشد.
مهدی کیانی
هافبک دفاعی سپاهان آمار وحشتناکی در زدن ضربات پنالتی در جریان بازی دارد. این بازیکن تا قبل از پنالتی مقابل پرسپولیس از ۴ ضربه پنالتی که در لیگ و آسیا پشت آن قرار گرفته بود تنها موفق به گل کردن یکی شده بود و به هیچ وجه انتخاب مناسبی برای زدن چنین پنالتی حساسی به نظر نمی‌آمد.
البته مهدی کیانی در این فصل دو بار در ضربات پنالتی مقابل مس کرمان و نساجی گلزنی کرده بود و تجربه بالای این بازیکن باعث شد تا ژنرال به این بازیکن کهنه‌کار اعتماد کند. اعتمادی که باعث از دست رفتن یک فرصت استثنایی شد.

۶۰۶۱۰

نظرات کاربران
علیرضا م.
به نظرم وقتی 9 نفره و توی دقایق آخر بازی یه پنالتی به این مهمی قراره بزنی، تجربه ارجحیت داره، اما همچنان اگر من بودم محمدی انتخاب ولم بود... حتی تعجب کردم که چرا توی این جو، کیانی پنالتی رو می خواست به گوشه بالای دروازه بفرسته، چون بهترین انتخاب وسط دروازه بود تا حتی اگر دروازه بان واکنش نشون داد امکان ریباند باشه، اما به هر حال استرس چنین ضربه ای برای یه فرد 20 تا 35 ساله خیلی بالاست.
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۶:۱۰
پاسخ
6
83
برنالئو
واقعیت اینه که حق پرسپولیس بود ببره با اختلاف. من خودم سپاهانی هستم باید باخت را پذیرفت، از آقای قلعه نویی به خاطر زحماتش تشکر کرد و به دنبال یک مربی با دانش برای ساختن دوباره سپاهان برای فصل بعد بود! تو آسیا نمیشه با سیستم علی اصغری نتیجه گرفت.
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۱:۵۳
پاسخ
22
249
حسام
باید می داد پورقاز بزنه.یه مدافع خونسردتر و بهتر می تونه در این مواقع عمل کنه.تجربه بالایی هم داره.بهترین گزینه پورقاز بود.
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۴:۴۳
پاسخ
9
85
زانیار
کیانی مهندسی شده پنالتی زد :)
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۶:۲۲
پاسخ
16
193
The Nostalgia
این نسل پنالتی زن خوب نداره. فقط یه چند نفر مثل حاج صفی. خلعتبری و تعداد محدودی هستند که زیاد معروفم هم نیستند. که اونم پنالتیش بگیر ونگیر داره!!! اما در سالهای گذشته ((علی دایی. کریم باقری. صادق ورمرزیار. نوازی. میداوودی. کاویانپور. استیلی و در دهه ۶۰ کریم باوی از پرسپولیس و مهدی فنونی زاده از استقلال)) بازیکنانی بودن که وقتی پشت توپ وایمیستادن آدم خیالش راحت بود که توپ 100٪ گل میشه که هیچ حتی خلاف جهت هم میزدند. متاسفانه بازیکنان این نسل حالا فرقی نمیکنه آبی یا قرمز تمرینات رو جدی نمیگیرن. کجا رفت امثال مهدوی کیا که بعد تمرینات وایمیستاد و تمرین میکرد!!!
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۸:۳۷
پاسخ
2
105
کیروش برانکو
مربی که دو تا تعویضش رو بر می گردونه و در اصل دو تا تعویضش رو می سوزونه و در دقایق پایانی بازی یه پنالتی که به جک بیشتر شبیهه داور بهش تقدیم میکنه و بازیکنش قادر به گل کردن این باد آورده هم نیست و خودشم توانایی مدیریت و کنترل بازیکنان خشنش رو نداره بهانه ای مسخره تر از این هم پیدا نمی کنه” بازی ها مهندسی میشه” قابل توجه دوستانی که برای تیم ملی هم دنبال مربی وطنی می گشتن
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۶:۰۶
پاسخ
6
155
میلاد
راس میگه مهندسی شده بازیا واسه ما، ولی توسط خدا
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۵:۴۹
پاسخ
9
136
محسن
تا اونجایی که ما یادمونه برای بازیای حذفی تیما تمرین پنالتی هم انجام میدن. یعنی یازده نفرتون باید آماده پنالتی زدن باشن. آره زمینم کج بود...
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۵:۰۴
پاسخ
5
114
محمد
بازیکن های قلعه نوعی اینقدر سانتر کردند پنالتی رو هم سانتر می کنند.تاکتیک اوت دستی و سانتر علی اصغری.
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۲:۰۳
پاسخ
6
129
ستارگان سرخ ایران
خیلی خنده داره بدترین پنالتی زنش رو گذاشته پشت ضربه پنالتی بعد میگه نتایج مهندسی شده است
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۹:۰۳
پاسخ
35
511
سجاد رفعتی
آخه عزیزم بهترین پنالتی زن هاشو به لطف داورتون از دست داده!!!
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۷:۰۶
143
17
کوپا امجدیه ۵۰ سال پیش
پنالتی واقعا مضحک بود. خیلی از کارشناسان اونو پنالتی نمیدونن. وقتی خدا را داشته باشی کافیه واست.
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۸:۱۹
پاسخ
37
448
پرسپولیس ایران، نه استقلال تهران
تاحالا داشتیم دنبال توپ فرچیپ میگشتیم حالا باید دنبال توپ این کیانی هن بگردیم این توپ هم شورشو در اورده توپ پرسپولیسی
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۶:۳۵
پاسخ
23
455
حق پرست
با سلام خسته نباشید به شما فرصت استثنایی به چه می گویم اگر در طول بازی وقبل از آن برروی اعصاب شما راه بروندآیا می توانید پنالتی بزنید مواردی هست که باعث شد تیم سپاهان نتواند نتیجه بگیرد ۱-قبل از بازی بحث ۵۰ درصد تماشاگر ۲-ضعف شدید داور در نحوه کارت دادن به بازیکنان۳-عدم توجه داور به شیطنت بعضی از بازیکنان۴-عدم کنترل تیم مهمان برروی بازیکنان خودامدن بازیکنان کنار زمین۵-در این مدت که من فوتبال نگاه می کنم به ندرت دیده ام که بازیکنی که یکبار کارت گرفته سری دوم بدون اخطار جدی زبانی کارت دوم را بدهند ۶- چقدر می توان امیدوار بود که تیمی که ۹نفر است بتواند بعداز به ثمر رساندن پنالتی گلی دریافت نکند
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۵:۴۲
پاسخ
439
47
red boy
شما هم با اون تیم مظلوم و هواداران مظلوم تر هیچ تقصیری نداشتید
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۲:۱۵
2
95
پرسپولیس
دوست عزیز اگر داور میخواست درست قضاوت کنه کی روش زمانی سرش داد میزد اخراج میشد .حالا پس از نیمی بیشتر سکو ها مال شماها بود میگید علت ....ههههههههههههه به قول شما تو شور هیجان بودند بودیم .شما یکبار دیگه بازی رو ببین بعد قضاوت کن هم داور هم پنالتی هم اخراج ها هم رفتار سپاهان
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۱:۱۸
4
90
سینا
زمین کج است داداش:)
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۹:۲۶
3
80
پرسپولیس نساجی میلان
خدا بالاست...بازی استقلال پنالتی ناحق گرفتن گل نشد...سپاهان گل نشد...سپید رود گل نشد و.......این وسط کی جواب پنالتیای دربی و همین بازی ای که واسمون نگرفتنو می ده؟وی ای آر بیاد پرسپولیس بی رقیب قهرمان می شه
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۷:۵۸
پاسخ
26
375
عشقممم نیمار
چ گزینه ای ؟؟ انگار داوره میدونست ک‌پنالتی زن سپاهان کیا هستن :-) در ضمن اگ‌پنالتی گل میشد ..حس شیشمم میگ داور پنالتی اینقد تکرار میداد تا پنالتی خراب شه :-P
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۱:۰۹
پاسخ
555
44
سرخ تر از سرخ
برو تو غار
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۲:۲۱
4
92
صادق
فکر کنم استقلالیا کلا به "شیش" از هر نوعش که باشه علاقه خاصی دارن!
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۳:۴۳
16
401
جی اچ
حس ششمت درموردشیشتاییهاچیزی نمیگه؟
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۱:۲۳
14
374
سرخ رخ واقع بین
زیاد به حس شیشمت اعتماد نکن، شیش عدد خوبی برای شما نیست، چه اون قدیما چه این سالها.
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۹:۵۰
12
373