بررسی یک ادعا؛ کمک داور ویدئویی چقدر برای هر باشگاه هزینه دارد؟

بررسی یک ادعا؛ کمک داور ویدئویی چقدر برای هر باشگاه هزینه دارد؟

10009
19:04
19 خرداد 1398
استفاده از VAR و کم کردن حاشیه‌های داوری، چقدر برای تیم‌های لیگ برتری هزینه خواهد داشت؟

به گزارش وبسایت نود، استفاده از VAR در لیگ برتر، این فصل تبدیل به یک مطالبه عمومی بین تیم‌های لیگ برتری شد و اشتباهات داوری، دردسرهای زیادی درست کرد. تقریبا همه تیم‌های لیگ، خودشان را قربانی اشتباهات داوری می‌دانستند و از این موضوع، طلبکار بودند. مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، امروز توپ را در زمین باشگاه‌ها انداخت و گفت اگر حاضر به پرداخت هزینه 60 هزار یورویی برای هر ورزشگاه باشند، آمادگی استفاده از این تکنولوژی در لیگ برتر وجود دارد. محاسبه این رقم برای هر باشگاه، نشان می‌دهد هنوز هم بین فوتبال ایران و کمک داور ویدئویی، فاصله زیادی هست.

در لیگ برتر، فقط پرسپولیس و استقلال ورزشگاه‌های مشترکی دارند و حتی تیم‌های همشهری، صاحب ورزشگاه‌های جداگانه‌ای هستند. در تهران، سایپا و پیکان در دو ورزشگاه جدا به میدان می‌روند و پیکانی‌ها، بازی‌های‌شان را به شهرقدس منتقل کرده‌اند. در اصفهان، زمانی فولادشهر خانه هر دو تیم بود اما سپاهانی‌ها به نقش جهان منتقل شدند و ذوبی‌ها، در ورزشگاه خانگی‌شان باقی ماندند. ماشین‌سازی تیم دوم تبریز هم نیازی به یادگار امام ندارد و بجز بازی مستقیم با تراکتورسازی، در ورزشگاه خانگی‌اش به میدان می‌رود. با این شرایط، 15 ورزشگاه برای 16 تیم لیگ برتر، نیاز به تجهیزات VAR خواهند داشت و این موضوع، هزینه ماجرا را حسابی بالا می‌برد.

قیمت 60 هزار یورویی برای 15 ورزشگاه، 900 هزار یورو خواهد شد. با احتساب رقم 14500 تومان برای هر یورو، فدراسیون باید حدود 13 میلیارد تومان برای مجهز کردن همه ورزشگاه‌های ایران به سیستم VAR هزینه کند و سهم هر باشگاه، تقریبا 815 میلیون تومان است. این رقم برای باشگاه‌های متمول که هر فصل، هزینه زیادی انجام می‌دهند و مدعی خسارت میلیاردی از داوری هستند رقم بالایی نخواهد بود اما برای همه باشگاه‌ها اینطور نیست. مثلا سایپا میانه جدولی، 12 تا 15 میلیارد در این فصل هزینه کرده و باشگاه‌های زیادی با کمتر از 10 میلیارد تیم‌شان را بسته‌اند. برای آن‌ها، پرداخت چنین هزینه‌ای کار ساده‌ای نخواهد بود.

نکته دیگر، فضای پر سوتفاهم در فوتبال ایران است. مثلا در صحنه‌هایی مثل حاشیه‌های نیمه نهایی جام حذفی هم بودن VAR، مشکلی را حل نمی‌کند. این تکنولوژی تاثیری در صحنه اخراج ایرانپوریان ندارد و صحنه‌هایی مثل پنالتی سپاهان هم که رای کاملا قطعی ندارد داور هر تصمیمی بگیرد، باشگاه‌ها زیر بار آن نمی‌روند. استفاده از VAR با شیوه استاندارد، کمک زیادی به لیگ می‌کند اما بعید است تاثیری در سو تفاهمات و ذهنیت مهندسی بین باشگاه‌های مختلف بگذارد.

22330

نظرات کاربران
ش پ
به نظرم حتما باید اجرا بشه تا بازی ها سالم برگزار شود هزینه ش هم باید دولت تقبل کنه وقتی برای مربی یک تیم خاص ۲۴ میلیارد هزینه میشه این رقم چیزی نیست
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۴:۰۶
پاسخ
112
67
Iman.Hdr
توهم 3 بار قهرمان شو قهرمان جام حذفی شو برو فینال اسیا 100میلیارد بگیر چرا با سوزش حرف میزنی؟
۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۰۹:۴۸
28
94
کوهمره.جروق
باید پول بدن اگه نمیخوان اعتراض کنن.اگه هم پول نمیدن پس حق اعتراض ندارن برای استقلال و پرسپولیس که خوب شد نصف پول دونگی میزارن رو هم میدن
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۱:۵۴
پاسخ
3
97
اردبیل آذربایجان
بجای این برید دوربین های ورزشگاهارو بروز کنید که بعضی شهرا آدم فکر میکنه بازی سال 1340 برگذار شده داریم تکرار میبینیم
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۲:۱۲
پاسخ
0
158
جی اچ
واربایدبیادتمام
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۵۲:۴۸
پاسخ
2
73
عشقممم نیمار
ب نظرم ک محترمه ..حتی با سیستم‌VAR هم داوری ب سوده شیش_پولیسه و‌ وجودش اصا در فوتبالمون بی اهمیته :-P
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۲:۴۲
پاسخ
128
28
علیرضا م.
حالا پنالتی بازی نیمه نهایی رو میگین نظر قطعی روش وجود نداره، اما حداقل پنالتی بازی رفت توی نقش جهان رو که دیگه نمی گرفتن! گل تراکتور توی آزادی رو که دیگه مردود نمی کردن! نود ارومیه هم حذف نمی شد! حتی سپیدرود! سوء تفاهم از یکی دو صحنه گذشته! البته در یه مورد درست میگین، اون هم اینکه var مشکل تصمیمات خلق الساعه نظیر تماشاگر 50-50 یا 100-0 رو حل نمی کنه.
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۱:۵۵
پاسخ
203
119
عدالت خدا علیه ژاپنی های ایران
125
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۵:۰۷
19
80
Manam
بامزه ی کی بودی؟ ولی مطمئنم وار اگه میبود حتی اگه هیچ سودیم به همراه نداشت ولی با کمک به اون پرسپولیس تو بازی رفت استقلالو له میکرد برین خداروشکر کنید البته به قول اسطورتون دربی برگشت مهمه اع اع اع تو دربی برگشتم که بازم باختین ، اصلا خدا شما رو افریده تا هی بهمون ببازین
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۴۵:۱۱
17
86
Overmars
اگ وار بود فصل اول برانکو هم دبل میکردیم حداقل توپ به سینه بنگر و صادقی و پنالتی اخراج نمی‌گرفتن یا توپی ک به سر رامین رضاییان خورد و پنالتی گرفتن خیلی بی جامی بهتون فشار آورده ک هوچی‌گری میکنید.
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۵۲:۴۷
11
87
پرسپولیس اعتبار آسیا
یا پنالتی دقیه 85 روی عالیشاه در اصفهان یا پنالتی روی علیپور در دربی رفت
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۱:۲۴
12
73
صادق
60 هزار یورو، یک میلیارد تومن هم نمیشه. زیاده واقعا؟!!
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۸:۳۷
پاسخ
7
176
سینا
پس اگر زیاد نیست شما لطف کن پرداخت کن!
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۴۱:۴۵
71
5
soheil
پرسپولیس و تیم سوم پایتخت ( لازم به ذکر است که تیم سایپا با وجود ۱۲۰ دقیقه ۱۰ نفره بودن این تیم رو حذف کرد و تیم دوم است ) هردو در ازادی بازی میکنن و باید هزینه نصف بشه که به نفع دو تیم هم باشه.
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۵:۱۹
پاسخ
37
129
TT فراتر از باشگاه
فدراسیون ما که از فیفا ۴ میلیون دلاری طلب داره یک میلیون بدن به شرکت خارجی تا نصب کنه چرا از جیب باشگاه میخان بردارن البته ما به عنوان تیمی که ۱۰۰% از داوری ضرر کرده حاضریم خرج بقیه تیما به جز تیم پیروزی رو‌ بدیم :)
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۵:۱۰
پاسخ
159
64
برانکو: شجاع را به تبریز می برم!
پرسپولیس بد سوزندتونا... خواستی بیا یه جام بدیم ببر عکس بگیر باهاش! پولم خواستی هوادارای میلیونی پرسپولیس بهت میدن تازه به دوران رسیده! ادمین بی طرف ممنون!
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۱:۴۵
13
73
Persepolis
میخوای پول پرسپولس هم بده اما بجاش ی عکس با جام ما بگیرید. آخه میدونی همه برای چیزی که ندارن می جنگند ما پول نداریم شما هم افتخار و جام و تاریخ
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۵۶:۴۸
9
64
پرسپولیس سرور استقلاله
شما برای اینکه پول ندید گفتید مخالفیم با ورود وی ای ار بعد میخواید پول بقیه رو هم بدید.خخخ
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۱:۰۴
9
61
تاج کبیر
تو الان نگران جیب مهندسی؟؟؟ شما فقط پول دارید فقط پول که اونم به دردتون نمیخوره
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۱۴:۲۴
8
40
ارشیا
حرفات خنده دار. شما اگر 100در100 ضرر کردید ما 500درصد ضرر کردیم سندشم تا نیم فصل برنامه نود نشون داد. البته باشگاه استقلال از اونجایی که وزارت پشتشه این پولا براشون چیزی نیست مربی 1200میندازن بیرون 3میلیونی میارن بعد جالبش اینه که نه درامد زایی داشتن از جام باشگاه ها و نه قهرمانی توی لیگ بعد می گن وزیر پرسپولیسیه که دست پیش گرفته باشن. خوب خود مدیرانشون گفتن 400میلیارد هزینه کردن و تا 1400 پول اسپانسر گرفتن
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۲:۰۲
12
52
ایمان۰۴
این سیستم وارد فوتبال ایران بشه با این وضعی که داریم هر بازی دو روز طول میکشه
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۶:۵۹
پاسخ
14
123
amir
واقا غیر از چنتا ورزشگاه نشدنیه تصویر عادی و معمولی تو بعضی ورزشگاه ها به بدترین شکل ممکن میبینیم و اینکه وقتی میخاین یه بوگاتی بیارین باید رانندشم بیارین
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۵:۱۷
پاسخ
2
104
فوتبالی-قدیمی
چندسال لیگ رو تعطیل کنیم، فقط اونهایی که عاشق فوتبال هستن می مونن و بقیه یا به ادعای خودشون به پیشنهادات خارجی می رسن یا می رن سراغ شغلهای دیگه. با این فرمون، فوتبال ایران فقط خشونت به جامعه تزریق می کنه و هیچ عایدی نداره جز ار بین بردن پول مملکت چون باشگاه خصوصی به اون معنا نداریم. (پیشنهاد جنبه طنز داره ولی قابل تامل و تفکر هست)
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۳:۲۶