توپ طلا در دستان لوکا مودریچ؛ پایان یک دهه سلطه مسی و رونالدو

توپ طلا در دستان لوکا مودریچ؛ پایان یک دهه سلطه مسی و رونالدو

9640
00:45
13 آذر 1397
سال رویایی ستاره کروات رئال مادرید با کسب جایزه توپ طلا تکمیل شد. 

به گزارش وبسایت نود، مجله فرانس فوتبال در طی مراسمی که در شهر پاریس برگزار شد، جایزه توپ طلا سال ۲۰۱۸ را به لوکا مودریچ اهدا کرد. بدین ترتیب برای اولین بار از سال ۲۰۰۷ بازیکنی جز کریستیانو رونالدو و لیونل مسی توانست فاتح این جایزه با پرستیژ شود. 

هافبک کروات رئال مادرید در این سال توانست برای سومین فصل متوالی فاتح لیگ قهرمانان اروپا شود و همراه با تیم ملی کرواسی به فینال جام جهانی برسد. مودریچ که سال رویایی را از نظر تیمی و فردی سپری کرد، پیش از این جایزه بهترین بازیکن جام جهانی، بهترین بازیکن سال اروپا و همچنین بهترین بازیکن سال فیفا را هم دریافت کرده بود. 

مودریچ ۳۳ ساله با کسب جایزه توپ طلا توانست به فرمانروایی لیونل مسی و کریستیانو رونالدو که در ۱۰ سال اخیر این جایزه را بین خود تقسیم کرده بودند پایان دهند. رونالدو در رده بندی توپ طلا امسال در رده دوم قرار گرفت و مسی هم در رده پنجم جای گرفت. این برای اولین از سال ۲۰۰۶ است که مسی در میان ۳ نفر ابتدایی حضور ندارد. 

در این مراسم نخستین جایزه توپ طلای فوتبال زنان هم به آدا هگربرگ نروژی ستاره تیم لیون فرانسه تعلق گرفت.

رده بندی ۳۰ بازیکن برتر سال ۲۰۱۸ از نظر نشریه فرانس فوتبال بدین شرح است:

۱. لوکا مودریچ

۲. کریستیانو رونالدو

۳. آنتوان گریزمن

۴. کیلیان امباپه

۵. لیونل مسی

۶. محمد صلاح

۷. رفائل واران

۸. ادن هازارد

۹. کوین دی بروین

۱۰. هری کین

۱۱. انگولو کانته

۱۲. نیمار

۱۳. لوئیز سوارز

۱۴. تیبو کورتوا

۱۵. پل پوگبا

۱۶. سرخیو آگوئرو

۱۷. گرت بیل

۱۸. کریم بنزما

۱۹. روبرتو فیرمینو

۲۰. سرخیو راموس

۲۱. ایوان راکیتیچ

۲۲. ادینسون کاوانی

۲۳. سادیو مانه

۲۴. مارسلو

۲۵. آلیسون

۲۶. ماریو مانژوکیچ

۲۷. یان اوبلاک

۲۸. دیگو گودین

۲۹. ایسکو

۳۰. هوگو لوریس

۲۰۳۱

نظرات کاربران
Ali Mirahmadi
معرفی میکنم: لوکاااا مودریچ برنده توپ طلا، آمار این بازیکن در فصل ۲۰۱۷/۱۸ : سن:۳۲ سال(مسی و رونالدو اولین توپ طلایی که گرفتن فقط ۲۲سالشون بود!!!!) ۳۹ بازی ۲گل(خخخخخخخ) ۷پاس گل(خخخ) قدرت دریبل‌زنی: ۱ درصد و هزاران امار افتضاح دیگر... به نظر من حتی رونالدو و مسی ۶۰ سالشون هم بود باز از این بازیکن ساده بالاتر بودن نظر شما چیه؟
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۲:۲۲
پاسخ
26
73
علیرضا
آقای محمد جواد خان ، متفاوت نما دیگه چه صیغه ایه ؟ مث تماشاگر نما؟ من نمیفهم چی میگی... این لغت رو برو تو فرهنگستان زبان ثبتش کن. البته نمی تونی چون واژه ی هچل هفتیه و معلوم نیست عربیه یا فارسیه؟ متفاوت: عربی. نما: فارسی. ببینم اگه فیفا و یوفا و فرانس فوتبال برای اینکه به متفاوت نمایی متهم نشن جوایزو از سال 2019 تا ساال 3019 یک سال در میون به رونالدو و مسی بدن شما خیالت راحت میشه؟ آقا اصلا رونالدو و مسی از یه کهکشان دیگه اومدن و بقیه کرفس و هویچ و چغندرن. با استدلال شما باید به زیدان 1000 تا توپ طلا و 500 تا توپ الماس بدن. چون نابغه و اوجوبه بود و خودش یه تیم بود و تازه جام جهانی رو هم برده و سال 98 یکتنه فرانسه رو قهرمان جهان کرد. اما رونالدو و مسی هیچ وقت جام جهانی که ارزشمندترین افتخار فوتبالی هست رو نگرفتن. زیدان تو همه پست ها عالی بود. ولی رونالدو و مسی فقط پست حمله هستن. میدونستین که زیدان تنها بازیکن تاریخ فوتباله که حتی یک پنالتی رو هم خراب نکرده. نمونه دیگه رونالدینیو هست که اونم اعجوبه بود و جام جهانی هم برد و صد در صد بهتر از رونالدو و مسی بود. خواهش میکنم با این لغتای من دراوردی جوو بهم نزنین. از کی تا حالا به منطق میگن متفاوت نمایی؟؟!! یه نکتم میگم بد نیست بدونید قبلا مثلا 15 سال پیش یا 20 سال پیش تعداد بازیکنایه خوب و فوق ستاره انقدر زیاد بود و برای همین هیچکدومشون نمیتونستن بیشتر از 2 یا 3 توپ طلا ببرن. ولی الان تعداد فوق ستاره ها انقد کم شده که رونالدو و مسی هر کدوم 5 بار این عنوانو بردن. در واقع این دو نفر آنچنان هم خوب نیستن و در اصل بازیکنای دیگه بد هستن که این 2 براحتی اینهمه جایزه میگیرند. مسی و رونالدو اگه 20 سال زودتر بدنیا میومدن و در عصر رمارییو و مارادونا و پله و کرایف و زیدان و ریوالدو و رونالدوی برزیلی و رونالدو دل پیرو و شفچنکو و باجو و اینزاگی و ...... بازی میکردن شک نکنید حتی یک توپ طلا رو هم نمیگرفتن. این 2 از خوش شانسی در دوره ای فوتبال بازی میکنند که اون ستاره ها دیگه نیستن و رقابتی نیست. در نتیجه تمام جوایز رو میبرن. خستم کردید. انگشتم سر شد انقد تایپ کردم.
۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۲:۵۱
2
2
محمد جواد
آقای علیرضا خان . مشکل اینه که شما و امثال شما دوست دارید متفاوت نما باشید . مگه همه اینهایی که گفتید رو مسی و رونالدو بازی نمیکنن . یعنی مسی و رونالدو پلی استیشنی بازی میکنن؟ اصلا منظورتون رو نمیفهمم . توی همه این سالها تیم های مسی و رونالدو تمام افتخارات رو درو کردند پس طبیعیه که توپ طلا ببرن . حالا غیر از اونسالی که رونالدو توپ طلا رو از ریبری برد یا اون سالی که اینیستا توپ رو نبرد و به جاش مسی برد . اون هم به خاطر سلطه ای بود که توی ذهن عموم ایجاد کرده بودند . در ضمن همه سالها آرا رو از بین ژورنالیست ها و مربی ها میگیرن نه فقط امسال . اصلا این دو فوتبالیست سطح فوتبالشون با بقیه فرق داره . مگه میشه 11 سال توی اوج باشی ؟ از 20 سالگی تا 32 سالگی تمام آمار فردی توی دستت باشه ، توی زمین جادو کنی و همه تماشاگر های فوتبال رو به وجد بیاری . یعنی همه اینها الکیه و فقط به خاطره شهرته ؟ یعنی مسی و رونالدو توی خونشون میشینن فیلم سینمایی نگاه میکنن و بقیه بازیکن ها سخت مشغول تمرین اند . منطقی باشیم نه متفاوت نما ... .
۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۲:۳۰
2
1
علیرضا
نظر من اینه که تو فکر میکنی فوتبال فقط یعنی گل زدن دریبل زدن برگردون زدن حرکات نمایشی قیچی زدن والی زدن تک روی و امثال اینها. شاید کارتون فوتبالیستا خیلی روت تاثیر داشته. برگردون از ارتفاع 40 متری سطح زمین. شوت از فاصله 400 متری میره کنج دروازه. عزیز من اینا همش توهمه. فوتبال حقیقی و واقعی یعنی آمادگی جسمانی و ذهنی یعنی تاکتیک یعنی پاسکاری یعنی پرس کردن توپ ربایی قطع پاس دقت تمرکز دفاع کردن از نوک حمله و بازیسازی از دفاع تا حمله سرعت انتقال توپ از دفاع به هافبک و از هافبک به حمله اداره بازی توانایی در کنترل توپ در نگه داشتن توپ. عرض تیمی یعنی فاصله دو دفاع کنار از هم یا فاصله دو بال چپ و راست از هم. طول تیمی یعنی فاصله دفاع تا حمله. پاس های زمینی و هوایی طولی عرضی و قطری. باز شدن موقع حمله و جم شدن موقع دفاع بازی بدون توپ حرکت در فضاهای مهم استفاده از فضاهای خالی و صد ها نکته دیگه که مربیا میدونن. اما اکثر مردم فکر میکنن فوتبال فقط یعنی گل زدن و دریبل زدن و .... و برای همین نمیتونن حزم کنن که بازیکنی مثل مودریچ توپ طلا رو بگیره و براشون عجیبه. متاسفانه فیفا هم در مقابل این طرز فکر عمومی تسلیم شد و سالهایی که این جایزه باید به ریبری و اینیستا میرسید هر 2 بار به جناب آقای مسی تقدیم شد. فیفا و فرانس فوتبال و یا هر نهاد دیگه ای با این شتباهات به طرز فکر امثال شماها دامن زدن و انگار قانون شده که توپ طلا و د بست فیفا هر سال باید به این 2 نفر برسه. اما بالاخره از خواب خرگوشی بیدار شدن و تصمیم گرفتن جایزه رو به کسی که واقعا لیاقتشو داره بدن و تسلیم طرز فکر عمومی نشدند و با رای متخصصین جایزه رو اهدا کردن. مودریچ بر خلاف اینیستا و ریبری خیلی خوش شانس بود که قربانی شهرت وحشتناک رونالدو و مسی نشد. در ضمن گرفتن توپ طلا در سن 32 سالگی خیلی سخت تر از گرفتن این جایزه در سن 22 سالگیست. چون بدن آمادگی 10 پیششو نداره و نسبت به 22 سالگی روی فرم نگه داشتن بدن خیلی سخت تره. وگرنه همه فوتبالیستا تا سن 50 یا 60 سالگی میتونستن در سطح حرفه ای بازیکنن. فک کن مارادونا الانم هم بازی مرتنز تو ناپولی بود!!!
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۲۳:۵۴
6
6
R
یعنی چی؟!!! خخخخخ!!! یعنی گریزمان و امباپه و مودریچ بهتر از مسی هستن ؟ خخخخ نمیدونم متر و معیارشون چی بوده که مسی شده پنجم .. مسی از نظر مافیا و تقلب پنجم میشه نه معیار دیگه و از هر لحاظ حساب کنی بازم مسی سرتر از ایناست ادمین بچاپ
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۹:۰۹
پاسخ
24
69
علیرضا
مسی فن جان، جوابتو تو کامنت بالایی دادم. در جواب علی میر احمدی. بخونش.
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۴:۱۰
4
3
علییی
در جواب «رائول»: توانایی های فردی بازیکن برای گرفتن توپ طلا مهمه، نه افتخارات تیمی در اینصورت باید به هر بازیکن از تیم قهرمان توپ طلا میدادن!!!
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۱:۰۶
2
25
رائول
بله، سال گذشته علمکردشون چه در سطح باشگاهی و چه در سطح ملی خیلی بهتر از مسی بوده آنتوان گریزمان: قهرمان جام جهانی کیلیان امباپه: قهرمان جام جهانی لوکا مودریچ: نایب قهرمان جهان ، قهرمان چمپیونزلیگ اروپا لیونل مسی: کشک
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۸:۳۶
32
24
امیر
من رئال مادرید و بارسلونا هر دو رو دوست دارم برعکس همه مردم ولی مودریچ در حد توپ طلا نیست و نخواهد بود. اگر رونالدو در رئال می ماند الان توپ طلا در دست رونالدو بود. انتخابی غیر تخصصی و سلیقه ای
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۳:۲۲
پاسخ
40
61
sepehr
طلا مال رونالدوبود تو مشتش بود
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۹:۵۶
پاسخ
57
57
مسعود
مودریچ مردی فروتن، خوش تکنیک و فوق العاده س ولی همه اینا باعث نمیشه که یه نفر بهترین باشه. حتی اگر جام جهانی رو هم در نظر بگیریم این مودریچ نبود که کرواسی رو به فینال برد. کرواسی تیمی یکدست بود که دروازبانش خوش درخشید، مدافعینش همینطور، هافبک و مهاجمان هم همینطور...مودریچ بخشی از یک تیم خوب بود. به نظرم امسال هم باید از بین رونالدو و مسی انتخاب میشد. حق این دو نفر پایمال شد. سه نفر برتر هم می بایست گریزمان و مسی و رونالدو می بودن... ولی به هر حال نصیب مودریچ شد. شاید رفتن رونالدو از رئال باعث این اتفاق شد! شاید هم جایزه ی بهترین بازیکن اروپا که یک انتخاب عجیب و غریب بود و در واقع ملاکش لیگ قهرمانان و عملکرد بازیکنان در این لیگ بود!
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۰:۰۲
پاسخ
18
63
۶۶۶۶۶۶
خخخخ بعد چند فصل فوق العاده cr7که خنده دار مسی انتخاب میشد حالا مودریچ خخخخ خوب چرا رو چه حسابی به خاطر قهرمانی اروپا که گل ها رو کریس زد لیگ اروپا افتادن دسته پایین متاسفم هستم برای اینفانتینو
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۳:۰۷
پاسخ
21
47
روانپزشک
دیگه مطمئن شدم حداقل ۲ توپ طلای رونالدو با نفوذ های پرز بدست اومده وقتی میتونه برای مودریچ توپ طلا بگیره دیگه رونالدو که خیلی سرتر از مودریچ بود! انصافا سال ۲۰۱۸ بهترین بازیهای رونالدو رو دیدیم! اما توپ طلا نبرد چون دیگه بازیکن رئال نبود!
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۳:۵۷
پاسخ
40
61
سرخ دل
گلم این جایزه فقط و تاکید میکنم فقط با رای روزنامه نگارا داده میشه چرا یخورده فکر نمیکنین حرف میزنین رای تموم روزنامه نگارا هم نشون دادن بعدش
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۹:۵۰
16
22
iman.hdr
واقعا نمیدونم چی بگم دیگه مسی باید چجوری بازی کنه که قبول کنید بهترین بازیکنه جهانه
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۳:۳۰
پاسخ
39
65
آبتین
اگر معیارهایی که به خاطر مودریچ رو انتخاب کردن هر سال رعایت میکردن پس چرا یهو مثلا ابراهیمویچ توی کاندیداهای ده سال اخیر نیست. اگر معیار گل و پاس گل و افتخار آفرینی باشه که واقعا مودریچ مضحک ترین گزینه ست. حتی گریزمن و امپابه بیشتر حقشونه. قشنگ سیاسی بازیه
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۱۵:۳۰
پاسخ
15
34
محمد جواد
اگه از نظر امار فردیه که مسی باید بشه . اگه از لحاظ جام و افتخارات باید امباپه یا گریزمان باشه ( امباپه رو میگم چون سه گانه فرانسه و جام جهانی رو داشت ) . اگه از لحاظ گلزنیه که رونالدو . اگه لیگ قهرمانان مهمه پس واران چرا نشد ؟ خیلی وقته همه میدونیم ملاک چیز دیگه ای . ای کاش رونالدو توی رئال می موند و معلوم میشد که لابی بازی پرز یعنی چه هرچند که سالهای قبلش برای همه واضح بود .
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۳:۴۶
1
2
رضا سپاهانی
اینکه میگین حق مودریچ نبود به نظر من اتفاقا حقش بود. این جایزه هرسال به بازیکنی داده میشه که بهترین عملکردو داشته نه بازیکنی که تو جهان بهترین فوتبالیسته. مسی از وقتی اولین توپ طلاشو گرفت تا الان هرسال بهترین بازیکن بوده حالا بعضی سال ها به هر دلیل عملکردش خوب نبوده و رونالدو توپ طلارو گرفته. یعنی اگه میخواستن یه جایزه بدن به بهترین بازیکن جهان بدون توجه به عملکردش هرسال باید اون جایزه به مسی میرسید چون با اختلاف بهترین بازیکنه. اما بعضی سال ها عملکردش از خودش جا مونده و رونالدو عملکرد بهتری داشته ازش. امسالم که مودریچ عملکرد بهتری نسبت به هر دو داشت. اینم که بعضی دوستان گفتن مودریچ گل و پاس گلش کمه باید دقت کنیم پاسای مودریچ یه دونه پاس قبل پاس گله. برای همین این که ملاک مقایسه رو گل و پاس گل قرار بدیم کاملا اشتباهه.
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۲۸:۲۲
پاسخ
30
37
عشقممم نیمار
فقط این رده بندی توپ طلا ..اونجاش قشنگه ک امباپه ..بازیکن نونهال ..بالاتر از مسی ..کسی ک‌میگن بهترین تاریخه ..قرار گرفته:-)
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۳۷:۴۸
پاسخ
49
28
عشقممم نیمار
بلخره توپ طلا ..ب حق دارش رسید:-) عشقم مودریچ‌..بهت تبریک‌میگم‌چون یه تنه رئال مادرید بردی فینال اروپا و‌کرواسی بردی فینال جام جهانی...:-) بهت تبریک‌میگم ک‌ب ۱۰سال باند بازی مسی و رو‌نالدو‌ و‌حامیای خاصشون‌در بردن توپ طلا ..پایان دادی:-)
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۳۶:۳۴