مصلحت اندیشی‌های فدراسیون پنج ستاره/ وقتی بهترین‌ها انتخاب نشدند

مصلحت اندیشی‌های فدراسیون پنج ستاره/ وقتی بهترین‌ها انتخاب نشدند

39203
11:53
03 شهریور 1398
در مراسم برترین‌های لیگ باز هم مصلحت اندیشی شد.

به گزارش وبسایت نود، روز گذشته مراسم برترین‌های فوتبال ایران در سال 98-97 برگزار شد. شروع مراسم با بی نظمی‌هایی همراه بود و با وجود اینکه در همه جای دنیا اینگونه مراسم با نظم و ترتیب خاصی برگزار می‌شود، مراسم برترین‌های فوتبال ایران با بیش از یک ساعت تاخیر آغاز شد. همان طور که از قبل هم انتظار می‌رفت انتخاب برترین‌های فوتبال ایران همراه با مصلحت‌اندیشی بود و در برخی انتخاب‌ها افرادی که شایسه بودند، انتخاب نشدند. در برگزاری این مراسم صحبت از برترین‌های لیگ می‌شود اما بازی‌های ملی هم ملاک قرار می‌گیرد. به طور مثال علیرضا بیرانوند بهترین بازیکن ایران در فصل گذشته بوده اما وقتی صحبت از لیگ برتر می‌شود نباید او را با توجه به عملکردی که در لیگ داشته به عنوان برترین دروازه‌بان انتخاب کرد. در این گزارش نگاهی به انتخاب‌ برترین‌های فوتبال ایران انداخته‌ایم.

 

جایزه به خاطر درخشش در تیم ملی

علیرضا بیرانوند فصل خوبی را همراه با پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا پشت سر گذاشت. او با مهار به یادماندنی ضربه‌ی سر ژاوی هافبک اسبق باشگاه بارسلونا که در السد قطر بازی می‌کرد، نقش به‌سزایی در رسیدن پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا داشت. بیرانوند در جام ملت‌های آسیا هم عملکرد قابل قبولی داشت و در بازی مرحله یک هشتم نهایی با عمان در همان دقایق ابتدایی موفق شد پنالتی را از حریف بگیرد تا تیم ملی به بازی برگردد و در نهایت عمان را شکست دهد. دروازه‌بان سرخپوشان پایتخت اما در لیگ هجدهم بهترین دروازه‌بان لیگ نبود. بیرانوند که به عنوان بهترین دروازه‌بان در فصل گذشته انتخاب شد با توجه به نمرات سایت نود، هفتمین دروازه‌بان لیگ بود. 

پیام نیازمند دروازه‌بان جوان باشگاه سپاهان که امیر قلعه‌نویی او را از پیکان به جمع زردپوشان اصفهانی آورد، بهترین دروازه‌بان لیگ هجدهم بر اساس نمرات سایت نود است و می‌توانست در مراسم دیشب به جای بیرانوند انتخاب شود. 

بیرانوند به عنوان بهترین بازیکن در مراسم دیشب هم انتخاب شد که بر اساس نمرات سایت برنامه نود احمد نوراللهی بهترین بازیکن فوتبال ایران در لیگ هجدهم است. در رده‌بندی کلی بازیکنان بر اساس نمرات گروه آنالیز نود، بیرانوند در رده 76 قرار دارد و قاعدتا نباید جایزه عنوان بهترین بازیکن لیگ به او برسد. بهتر بود اعلام می‌شد این جوایز به بهترین‌های فوتبال ایران اختصاص دارد نه لیگ.

 

وقتی شجاع دیده نشد

سید جلال حسینی کاپیتان پرسپولیس به عنوان برترین مدافع لیگ انتخاب شد. سید جلال در چند فصل گذشته هم در جمع برترین‌ها حضور داشته اما در لیگ هجدهم مدافعانی بودند که عملکرد بهتری نسبت به او داشته‌اند. بر اساس نمرات سایت نود، شجاع خلیل‌زاده دیگر بازیکن سرخپوشان پایتخت بهترین مدافع فوتبال ایران بود. بعد از خلیل‌زاده هم جورجی ولسیانی بازیکن فصل گذشته نساجی، بهترین مدافع لیگ برتر بر اساس نمرات نود است. جلال حسینی بعد از شجاع خلیل‌زاده و ولسیانی سومین مدافع برتر لیگ هجدهم بر اساس نمرات نود است. 

 

انتخابی عجیب

با توجه به اینکه جایزه بهترین دروازه‌بان و بهترین مدافع را به پرسپولیسی‌ها داده بودند، برای بهترین هافبک سراغ بازیکنان سپاهان رفتند. با وجود اینکه احمد نوراللهی بهترین هافبک لیگ هجدهم از نظر نمرات سایت نود است و عملکرد خوبش باعث شد مسافر جام ملت‌های آسیا هم شود، مهدی کیانی بازیکن سپاهان به عنوان بهترین هافبک انتخاب شد. انتخاب عجیبی که جای هیچ توجیهی ندارد. بر اساس نمرات سایت نود کیانی هجدهمین هافبک لیگ بود. کیانی حتی در بین هافبک‌های تیم سپاهان هم از نظر نمرات سایت نود برترین هافبک نبود و انتخاب بحث انگیزی بود.  به نظر‌ می‌رسد مسوولان قصد داشتند پس از اهدای دو عنوان به پرسپولیس از سپاهان، نایب قهرمان فصل قبل دلجویی کنند. در بخش انتخاب بهترین مهاجم و پدیده، انتخاب‌های قابل قبولی صورت گرفت.

در بخش انتخاب برترین داور وسط هم جایزه به علیرضا فغانی رسید. در توانایی‌های فغانی هیچ شکی نیست. او در حال حاضر یکی از 3 داور برتر قاره‌ی آسیا است اما در لیگ هجدهم عملکرد او درخشان نبود. بیژن حیدری و اشکان خورشیدی داورانی هستند که می‌شد به عنوان برترین داور فصل به آن‌ها جایزه داد. 

1870
 

نظرات کاربران
علیرضا م.
جالبه، محمد کریمی سپاهان در ادلین فصل حضورش در لیگ برتر بهترین پاسور شد، به اندازه‌ی خیلی از هافبک‌ها هم بازی نکرد. بعد جایزه‌ی بهترین پاسور رو که کلا ندادن، پدیده‌ی لیگ هم نشد! دقیقا تعریف از پدیده‌ی لیگ چیه؟! صیادمنش چند دقیقه بازی کرد و چقدر تاثیر گذاشت؟ نادری فصل چندمش توی لیگ بود؟ وضعیت جوایز مشخص بود.
۰۴ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۳۴:۰۲
پاسخ
13
71
منطق
پس نتیجه گیری این میشه که اگه بیرانوند انتخاب نمی شد ولی به جاش بهترین هافبک هم نوراللهی رو انتخاب نکردن ،و این به اون در . و جای سید جلال هم باز یه پرسپولیسی بهتر بوده یعنی شجاع، البته بر اساس انتخاب و نمرات سایت نود عرض کردم،پس پرسپولیس کلا حقش بوده براساس هم انتخاب ها هم آمار سایت نود
۰۴ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۳۲:۰۳
پاسخ
24
85
احمدرضا
متاسفانه موارد ذکر شده توی این گزارش صحیحه . مثلاً توی بخش انتخاب بهترین مربی حق یحیی خورده شد. لزوماً مربی تیم قهرمان بهترین مربی نیست. باید دید مربی با چه ابزاری تیم رو قهرمان کرده . یحیی با کمترین ابزار از یک تیم متوسط ، یک تیم ساخت که تا هفته های آخر شانس قهرمانی داشت و نهایتاً سهمیه آسیایی گرفت . اما نگاه رنگی باعث شد که یحیی دیده نشه و برانکو انتخاب بشه
۰۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۱:۴۴
پاسخ
35
60
سعید غلامی❤پرسپولیسم❤نساجیچیم❤
فکر میکنم بتونم نظر عادلانه ای در مورد بهترینهای لیگ رو به اشتراک یزارم... بهترین دروازبان...پیام نیازمند..سپاهان بهترین دفاع وسط...شجاع خلیل زاده پرسپولیس بهترین دفاع چپ...مهدی نادری پرسپولیس بهترین دفاع راست...وریا غفوری استقلال بهترین هافبک ...احمد نورالهی پرسپولیس بهترین هافبک هجومی... پاتوسی استقلال..امین قاسمی نژاد پدیده بهترین مهاجم... کیروش استنلی سپاهان پدیده لیگ هم محمد کریمی از سپاهان و صیادمنش از استقلال و نادری از پرسپولیس بهترین سرمربی هم یحی گل محمدی که پارسال بدون هیچ ستاره ای تا بازی اخر جزو مدعی قهرمانی بود و امسال میبینیم ،،از همون تیم سال قبلی کلی ستاره به لیگ و تیمهای مدعی انتقال داده
۰۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۲:۵۰
پاسخ
22
48
قانون کشویی برای پرسپولیس
جایزه بهترین بازیکن سوپر کاپ هم رسید به راننده اسنپ
۰۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۳:۴۵
پاسخ
117
105
علی
چه توقع هایی دارین انتخاب بهترین ها کشکی بود فکر میکنی قهرمان رو چجوری معلوم میکنن ؟؟همینجوری
۰۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۸:۴۰
پاسخ
100
93
کوهمره.جروق
سید جلال چرا لقب سوپر من یا صخره سرخ بهش دادن چون واقعا عالی بوده توپ سرنوشت ساز از دروازه کشیده بیرون و توپ سرنوشت ساز گل کرده.در مورد دروازه بان قبول دارم میتونست نیازمند باشه.بهترین هافبک و بهترین بازیکن هم میشد نورالهی انتخاب کرد
۰۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۸:۲۶
پاسخ
28
78
آریا
البته مبنای نویسنده ی این متن نمرات متریک و ماشینی سایت نود بود ...البته که این معیار ، معیار خوب و قابل توجهیه.. اما همه میدونیم ، برای انتخاب بهترین بازیک ها نمیتونه ملاک دقیقی باشه ، باید به نقش بازیکن ها دقت کنیم ، تاثیرشون روی تیم ، شاید یه مدافع ده تا بلاک و تکل ساده نداشته باشه تا نمره ی خوبی ازین معیار ماشینی بگیره ، اما تو یه لحظه ای ، توپ عجیبی رو قطع کنه که نتیجه ی بازی رو تغییر بده ... دقیقا همین نکتست که فوتبال و از دنیای کامپیوتری جدا میکنه و باعث میشه بعضی بازیکنای دنیا که 70 دقیقه تو زمین قدم میزنن ، اما دو پنج دقیقه معجزه میکنن بازیکنای افسانه ای تاریخ لقب بگیرن .
۰۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۷:۳۹
پاسخ
13
83
یاس
حتی تیمی که شایسته قهرمانی بود یعنی سپاهان را اجازه ندادند قهرمان بشه دنبال چی میگردید؟!
۰۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۲۴:۱۳
پاسخ
101
78
Sajjad47
جالبه امسال ک بهتر پاسور از سپاهان بود اصلا چنین جایزه ایی داده نشد قهرمان نیم فصل اول:سپاهان نیم فصل دوم :استقلال بهترین حمله : سپاهان بهترین دفاع : استقلال اقای پاس گل : سپاهان اقای گل : سپاهان مشترک ولی اکثر جوایز باید برسه به سوگولی منطقی باشید لطفا وقتی مراسم همزمان با بازی سپاهان میکنید بعد صندلی برای سپاهانیها در نظر میگیرید؟!!!!!
۰۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۷:۴۱
پاسخ
76
74
جام آوران پیک موتوری
منطقی میخواستن انتخاب کنند باید بهترین دفاع از تیمی بود که کمترین گل خورده رو داره ، دروازبان هم حق نیازمند بود ، هافبک حق نورالهی ، مهاجم کی‌روش و مربی هم یحیی یا قلعه‌نویی،
۰۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۴:۳۱
پاسخ
60
54
یاشار
یه عده یجور از حق خوری در قبال حسینی حرف میزنن که حتی تو تیّم شیشتقلال نیمکت نشین بوده !!!! چند چندین با خودتون !!
۰۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۸:۰۱
پاسخ
25
54
4 یا 6؟ مساله این است
بیرانوند که بهترین گلر بود چرا که نقش مهمی در دوبله کردن جام داشت(لیگ که کمترین گل رو خورد)(حذفی پنالتیا با پدیده یادتون بیاد و...) دفاع شجاع و سید هر جفت حقشون بود/هافبک!!!واقعا حق احمد نور رو خوردن...خیلی راحت_پدیده ی لیگ هم حق نادری بود نه صیادمنش با چنتا بازی و بخاطر ترانسفر به ترکیه!!!
۰۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۸:۱۷
پاسخ
42
59
علیرضا م.
یه باره بگو بهترین مهاجم هم بودیمیر بود دیگه! خجالت نکش، در دیزی بازه...
۰۴ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۳۰:۴۰
35
33
کابوسی بنام تراختور
دم فدراسیون گرم بهترین انتخابا رو داشته. سیدجلال و شجاعی دیگه باهم جور نمیشن.وچی بهتر از این.به به.........
۰۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۹:۰۳
پاسخ
59
15
Wien
آقا همه چیز فوتبال ما مصلحت اندیشانه س وقتی آرای انضباطی و اخلاقی،از روی مصلحت هستش(یعنی عدالت باد هوا)پس چه انتظاری از این مراسم داشتین؟انتخابات این مراسم من را یاد زمانی میندازه که یک بزرگی مربی تیم ملی بود و اگه شش نفر را از پرسپولیس انتخاب میکرد،برای مصلحت و بدست آوردن دل هواداران استقلال،شش نفر هم از تیم استقلال انتخاب میکرد،حالا اینکه آن شش نفر لایق دعوت شدن بودن یا نبودن،برای آقای سرمربی مهم نبود،مهم اینبود که مصلحت ایجاب میکرد،تعداد ملی پوشان دو تیم برابر باشند،کلا همانطور که گفتم،تقریبا تمام تصمیم گیریهای مهم فوتبال ایران مصلحت اندیشانه هستش و درست بخاطر همین خصیصه هست که ما ایرانیها با مربیان خارجی،مشکل پیدا میکنیم،بخصوص مربیان خارجی که دارای اصول و انضباط هستند،نمیتوانند با این سیستم کار کنند.
۰۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۵:۴۰