نوستالژی/ یادی از استقلال اوایل دهه 70/ استقلال چطور به دسته سوم سقوط کرد؟

نوستالژی/ یادی از استقلال اوایل دهه 70/ استقلال چطور به دسته سوم سقوط کرد؟

241514
19:55
11 تیر 1394
آن روزها استقلال در لیگ دسته سوم همه تیم ها را با اختلاف چند گل می برد و در فاصله چندین هفته تا پایان لیگ دسته سه، قهرمانی اش قطعی شده بود.

وب سایت رسمی برنامه نود- استقلال اوایل دهه ۷۰ با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می کرد.

به گزارش وب سایت رسمی برنامه نود، این تیم پس از قهرمانی آسیا در سال ۷۰ روند رو به سقوط را آغاز کرد و با قانون عجیب و غریب فدراسیون فوتبال دوران ناصر نوآموز، به دسته سوم سقوط کرد. اما چرا استقلال به دسته سوم سقوط کرد؟ آن هم از دسته اول و البته دوباره از دسته سوم به دسته اول آمد؟

استقلال هم شاید یکی از استثناهای تیم های باشگاهی جهان باشد که با قوانین عجیب لیگ ایران در آن زمان مستقیما از دسته اول به لیگ دسته سه و از دسته سوم به لیگ آزادگان صعود کرده است!

داستان از چه قرار است؟

استقلال در مسابقات قهرمانی کشور که در دو گروه برگزار می شد در گروه خودش سوم شد و به نیمه نهایی نرسید و دربدترین حالت زمان خودش قرار داشت و تیم ششم کشور بود. فدراسيون فوتبال در سال ٧١ تصميم گرفت براي رونق فوتبال در كشور به استانها سهميه بدهد. سهميه تهران چهار تيم بود كه دو تيم پاس قهرمان ليگ و پرسپوليس نايب قهرمان ليگ دو سهميه اول تهران را تشكيل مي دادند . براي انتخاب دو تيم ديگر يك دوره مسابقات هشت جانبه بين هشت تيم استقلال، كشاورز، سايپا، گسترش، پورا ، بانك تجارت ، پرسپوليس و پاس برگزار شد .

در پايان اين دوره از بازيها كه در زمستان ٧١ انجام شد دو تيم سايپا و كشاورز به همراه پرسپوليس و پاس كه حضورشان از قبل قطعي شده بود جواز حضور در ليگ سال ٧٢ را گرفتند و استقلال كه در جمع هشت تيم با پنج تساوي و دو باخت در مكان هفتم قرار گرفته بود مجبور بود بين حضور در جام باشگاههاي تهران و ليگ دسته سوم يكي را انتخاب كند كه اوليايي مديرعامل وقت استقلال حضور دردسته سوم را انتخاب كرد.

اما چگونه استقلال دوباره به ليگ بازگشت ؟

استقلال كه در مسابقات دسته سوم حضور داشت در پايان مسابقات با غلبه بر پلي اكريل اصفهان در فينال به مقام قهرماني دست يافت . در بهار ٧٣ مسابقاتي هفت جانبه تحت عنوان جام برتر باشگاههاي تهران برگزار شد كه در پايان اين بازيها استقلال با كسب عنوان قهرماني مجددا راهي دسته اول شد ، تيمهاي سايپا و پرسپوليس كه عنوانهاي قهرماني و نايب قهرماني ليگ ٧٢ را كسب كرده بودند در اين مسابقات حضور نداشتند و به صورت خودكار در ليگ ٧٣ حضور يافتند. كشاورز ، پاس، آرارات ، بانك تجارت و پارس خودرو ، پنج نماينده ديگر تهران بودند كه در سوپرجام جواز حضور در ليگ ٧٣ را گرفتند و تنها تيم پورا راهي دسته دوم شد. سرانجام اين مسابقات من در آوردي در زمان رياست مهندس عابديني در فدراسيون فوتبال براي هميشه بساطش برچيده شد.


نظرات کاربران
طاها
جديدا رفتن استقلال به دسته سه هم واسه پرسپوليس افتخار حساب ميشه من موندم پرسپوليس به قول خودشون بااون همه اسطوره چطور نتونسته تواسيا حرفي داشته باشه همين الانم كه بااختلاف توصدره هم تواسيا هيچه لطفا شما به همون شيشتاي نيم قرن پيشتون بنازيد منم صحبت ميكنم دفعه بعد اومدين اسيا تيم هاي درجه پنج اسيا بيان تاشما قهرمان بشين
۰۵ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۱۴:۴۰
پاسخ
7
15
مجتبی
همه رو پرگل میبرد اره؟
۱۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۶:۳۴
پاسخ
4
2
ََآرمان
همه چی میتونم قبول کنم ولی اون بازی گرمیو برزیل با استقلال و پرسپولیس رو نمیتونم هضم کنم آخه تا بحال پرسپولیس با تیم گرمیو بازی نکرده اگر اشتباه نکنم بازی دوستانه تیم ملی ایران با گرمیو ک بازی اول ایران 1به صفر بازی باختو بازی بعدش دو روز بعدش بود منتخب پرسپولیس و سایپا پاس بازی کرد 2 هیچ بازی رو برد
۲۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۵۰:۰۸
پاسخ
0
3
سعید
اقای بی منطقی که میگی قانون بودو عرضه داشتن میموندن و اخرش میگی با بردن دو سه تا تیم دسته دو سه اسیایی قهرمان اسیا شد استقلال.خب با ممطق بی منطق خودت باید بگم شما هم اگه عرضشو داشتین همینجوری یه بار قهرمان اسیا میشدید....
۰۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۹:۳۰
پاسخ
2
7
javad
استقلال سراسر افتخار .برعکس تیمی که هر چی تلاش میکنه به سرورش نمیرسه.
۰۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۷:۳۸
پاسخ
6
11
بهزاد
جالب اینه که تیمی که در آسیا همتا نداشت رو فرستادن دست 3 اونوقت فکر کنم تیم های دیگه باید میرفتن دسته 5 و همیشه این اجحاف ها به پرافتخارترین باشگاه ایران در آسیا شده و داره میشه.بله تیم دسته سومی بهتر از تیم های دسته اولی بازی میکرد چون حق خوری کرده بودن.درود بر آبی استقلالی که با این همه ظلم یکی از دو تیم بزرگ ایرانه
۰۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۲۸:۳۵
پاسخ
4
15
مسعود
پس محمد تقوی کجاست توی همون سالها بازی میکرد من یادمه
۰۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۰:۱۸
پاسخ
0
3
رامین
انتظاره ما از سایته 90 اینه وقتی نظراته غرضورزانه ی پرسپولیسیا رو درج میکنه صحبتهای ماراروهم درج کنه!بهرحال پرسپولیسیا خاطراته تلخی از قهرمانیهای استقلال و 7سال نبردنه استقلال داشتن و دیدید یه قانونه من در آوردی در اوردن که تیمه خودشونو فینالیسته لیگ کنن و استقلالو بفرستن دسته3 اما ساله بعدش که براساسه همون قانون خودشون دسته سومی شدن قانونو لغو کردن این از برگزاریه لیگ!! اونم از تیمه ملی که ناصرخانه حجازیو با اون همه سابقه نگذاشتن مربی بشه و مایلی کهنه پرسپولیسیو که سابقه ی خاصی در مربیگری نداشت اوردن تیمه ملیه اونزمانم 13تا پرسپولیسی توش بودو از مربی تا تدارکاتش پرسپولیسی بودن نتیجه ی اینکاراشونم شد حذف از جامه ملتهای آسیا و مقدماتیه جامه جهانی94 در دورانه مربیگریه پروین و در آستانه ی حذف شدن از جامه جهانی هم در دورانه مربیگریه مایلی کهن قرار گرفتیم!!جالبیش اینه همون سال که استقلالو فرستادن دسته3 تیمه برزیلی میاد ایران با استقلالو پرسپولیس بازی میکنه و مربیشون میگه استقلالی که فرستادید دسته 3 هم تماشاچیاش بیشترن هم تیمش بهتره!!اونوقت آقایونه پرسپولیسی که وقتی فدراسیون دستشون افتاد اینطوری استقلالو به دسته3 فرستادنو 4بار تیمشون در دهه 70 که فدراسیون در دسته پرسپولیسیا بود قهرمان شد... حالا میان از فدراسیون ایراد میگیرن که به چرا اصفهانیه!!!کارنامه ی خودشونو فراموش کردن بهرحال دسته سه رفتنه استقلال برای ما استقلالی ها به هیچ وجه خجالت آور نیست بلکه نشان دهنده ی این مطلبه که پرسپولیسیا چقدر به تیمه استقلال احساسه حسادت میکنند! تورو خدا چاپ کنید
۱۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۰۶:۳۶
پاسخ
3
12
حامد شرفی
من خودم یک استقلالی هستم منتها اینها همیشه یادم هست متاسفانه: دسته 3 رفتیم و آبرومون رفت!!!! ده دقیقه ده نفره 3 تا گل به خاطر نامربی گری پرویز خان مظلومی!!!! 6تا خوردن!!!!!
۱۳ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۴:۵۴
پاسخ
14
13
آرمان
منم پرسپولیسیم ولی میدونم استقلال همیشه از ما بزرگتر و پرافتخارتر بوده و هرگز فراموش نمیکنم تو یک سال 4بار بهشون باختیم و در آسیا ایرانو به اعتباره استقلال میشناسن!
۱۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۱:۰۶
9
21
استقلال اعتبار ایران در آسیا
بهرحال پرسپولیسیا خاطراته تلخی از قهرمانیهای استقلال و 7سال نبردنه استقلال داشتن و دیدید یه قانونه من در آوردی در اوردن که تیمه خودشونو فینالیسته لیگ کنن و استقلالو بفرستن دسته3 اما ساله بعدش که براساسه همون قانون خودشون دسته سومی شدن قانونو لغو کردن این از برگزاریه لیگ!! اونم از تیمه ملی که ناصرخانه حجازیو با اون همه سابقه نگذاشتن مربی بشه و مایلی کهنه پرسپولیسیو که سابقه ی خاصی در مربیگری نداشت اوردن تیمه ملیه اونزمانم 13تا پرسپولیسی توش بودو از مربی تا تدارکاتش پرسپولیسی بودن نتیجه ی اینکاراشونم شد حذف از جامه ملتهای آسیا و مقدماتیه جامه جهانی94 در دورانه مربیگریه پروین و در آستانه ی حذف شدن از جامه جهانی هم در دورانه مربیگریه مایلی کهن قرار گرفتیم!!جالبیش اینه همون سال که استقلالو فرستادن دسته3 تیمه برزیلی میاد ایران با استقلالو پرسپولیس بازی میکنه و مربیشون میگه استقلالی که فرستادید دسته 3 هم تماشاچیاش بیشترن هم تیمش بهتره!!اونوقت آقایونه پرسپولیسی که وقتی فدراسیون دستشون افتاد اینطوری استقلالو به دسته3 فرستادنو 4بار تیمشون در دهه 70 که فدراسیون در دسته پرسپولیسیا بود قهرمان شد... حالا میان از فدراسیون ایراد میگیرن که به چرا اصفهانیه!!!کارنامه ی خودشونو فراموش کردن بهرحال دسته سه رفتنه استقلال برای ما استقلالی ها به هیچ وجه خجالت آور نیست بلکه نشان دهنده ی این مطلبه که پرسپولیسیا چقدر به تیمه استقلال احساسه حسادت میکنند! تورو خدا چاپ کنید!
۱۳ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۰:۴۳
پاسخ
7
2
mhr
حالا اینا همه به کنار الان اگه سایت 90 میومد مطلبی میزاشت که بر علیه استقلال بود دوستان استقلالی اینجا شلوغ میکردن که عادل پرسپولیسیه و اینو گذاشته تا حرص استقلال رو در بیاره خوبه ادم یکم جنبه داشته باشه و درک کنه مسایل رو
۱۳ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۶:۰۵
پاسخ
6
5
رامــــــ4444ــــــین
خواهشا جوابه ما استقلالی ها رو چاپ کنید به پیامهای متعصبانه پرسپولیسیا:بهرحال آقایان پروین و مصطفوی و نوآموز و عابدینی خاطراته تلخی از قهرمانیهای استقلال و 7سال نبردنه استقلال داشتن و ببینید وقتی فدراسیونه ما دسته پرسپولیسیا باشه دست به چه کارهایی میزنن یه قانونه من در آوردی در میارن که تیمه خودشونو فینالیسته لیگ کنن و استقلالو بفرستن دسته3 اما ساله بعدش که براساسه همون قانون خودشون دسته سومی میشن قانونو لغو میکنن این از برگزاریه لیگشون اونم از تیمه ملیشون که 13تا پرسپولیسی توش بودو از مربی تا آبدارچیش پرسپولیسی بودن نتیجه ی اینکاراشونم شد حذف از جامه ملتهای آسیا و مقدماتیه جامه جهانی94 جالبیش اینه همون سال تیمه برزیلی میاد ایران با استقلالو پرسپولیس بازی میکنه و مربیشون میگه استقلالی که فرستادید دسته 3 هم تماشاچیاش بیشترن هم تیمش بهتره!!اونوقت آقایونه پرسپولیسی که وقتی فدراسیون دستشون افتاد اینطوری استقلالو به دسته فرستادنو 4بار خودشونو در دهه 70 قهرمان کردن حالا میان از فدراسیون ایراد میگیرن که به نفعه سپاهانه!!!!!!اعماله خودشونو فراموش کردن بهرحال دسته سه رفتنه استقلال برای ما آبیها نشانه ی مظلومیت و برای پرسپولیسیا مایه ی آبروریزی !!
۱۳ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۱:۵۹
پاسخ
3
6
رامین
آقا اروین محضه اطلاعت بگم اونی که اسمش هست خودشون خواستن خوده من هستم!حرفه من اینه که وقتی فدراسیون دسته پرسپولیسیا افتاد استقلال یکریال هم براش نموند اما پرسپولیس تمامه بازیکنای ایرانو با قراردادهای میلیونی گرفت حتی اومدن قانونی گذاشتن و استقلالو فرستادن دسته 3 و مسیره قهرمانیه پرسپولیسو هموار کردن در حالی که ساله بعدش که بر طبقه همین قانون پرسپولیس میرفت دسته 3 اومدنو قانونو برداشتن تیم ملیو در حالی حجازی 10سال سابقه داشت دادن به مایلی کهنی که فقط سابقه مربیگریه فوتسالو داشت!! بهرحال همه ردیدن پرسپولیس در دهه ی هفتاد 4بار قهرمانه لیگ شد که در تمامه دوران بی سابقه بود و اونم به واسطه ی فدراسیون پرسپولیسی بود!!
۱۳ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۰:۱۱