پاسخ شرکت مجری سایت و کانال تلگرامی برنامه نود به مطلب روزنامه فرهیختگان

پاسخ شرکت مجری سایت و کانال تلگرامی برنامه نود به مطلب روزنامه فرهیختگان

12793
18:46
31 تیر 1398
شرکت مجری سایت برنامه نود به مطلب منتشر شده در یکی از روزنامه های صبح امروز واکنش نشان داد.

به گزارش وبسایت نود، متن این واکنش به شرح زیر است:

روزنامه محترم فرهیختگان
باسلام و احترام

با توجه به انتشار مطلبی با عنوان “عادل و سیما در چالش شفافیت" در روزنامه فرهیختگان مورخ ۳۱ تیر ۱۳۹۸، خواهشمند است جوابیه این مطلب نیز به طور کامل در همان صفحه روزنامه منتشر گردد.

در جواب به اطلاعات و اعداد غیر واقعی مطرح شده در مطلب، ذکر چند توضیح ضروری است. نگارنده مطلب از چند نکته اساسی غفلت کرده است. اول آنکه فقط به محاسبه درآمد ها پرداخته و هزینه‌های سایت و کانال تلگرامی برنامه نود را در محاسبات خود در نظر نگرفته است. همچنین در محاسبه درآمدها نیز اعداد و ارقام ارائه شده در مطلب منطبق با واقعیت نیست. بر اساس قرارداد منعقده فیمابین شبکه ۳ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در زمان مدیریت جناب آقای مجید زین العابدین و شرکت بهکاوان نوآور آرنا در خرداد ۱۳۹۳ با موضوع “مشارکت در راه اندازی، نگهداری، تامین محتوا و پشتیبانی وب سایت برنامه ۹۰”، مقرر گردید درآمد حاصل از بهره‌برداری تجاری وب‌سایت برنامه تلویزیونی ۹۰، در ازای تقبل تمامی هزینه‌های تولید، راه‌اندازی، تامین محتوا و تامین زیرساخت و سرورهای لازم از سوی شرکت آرنا به صورت ۵۰٪ صدا و سیما و ۵۰٪ شرکت آرنا تسهیم گردد.

قرارداد فوق تا سال ۹۶ با مدیریت جناب آقای پورمحمدی در شبکه ۳ سیما و تا زمان عقد قرارداد ارزش افزوده صدا و سیما با تغییر سالانه برخی از مفاد تمدید گردید.
پس از ابلاغیه رسمی سازمان صدا و سیما مبنی بر واگذاری تمام طرح‌های مشارکتی صدا و سیما به یک شرکت بیرون از سازمان، قرارداد قبلی طبق اعلام شبکه سه “کان لم یکن” تلقی گردید و اقدامات لازم جهت انتقال قرارداد به شرکت جدید انجام پذیرفت و پس از آن شرکت جدید معرفی شده توسط صدا و سیما، طرف تعامل مالی شرکت آرنا جهت بهره‌برداری تجاری از وب‌سایت برنامه ۹۰ بوده است.
از سوی دیگر طبق مفاد قرارداد فوق‌الذکر شرکت آرنا می‌توانست فعالیت تجاری خود را از طرق مختلف از جمله کسب درآمد از بازی‌ و از کاربر نهایی گسترش دهد که به دلیل حساسیت تهیه کننده برنامه ۹۰ و مخالفت ایشان با درآمدزایی از طریق سرویس‌های ارزش افزوده یا دریافت پول از کاربران، تاکنون هیچ گونه درآمدی از این محل‌ها حاصل نشده است.
درباره کانال تلگرامی برنامه نود که طبق قرارداد مذکور شرکت آرنا حق بهره‌برداری تجاری از آن را داشت، ذکر این نکته ضروری است که در این کانال برای مدت کوتاهی تبلیغات محدودی انجام شد که تمامی درآمد آن صرف تامین هزینه‌های محتوایی خود کانال و تبلیغات آن شد و با ابلاغ مدیریت محترم سازمان در فروردین ۱۳۹۷ و تغییر سیاست‌های کشور نسبت به تلگرام، تمامی تبلیغات از این کانال حذف شد و پس از آن با حذف تبلیغات از کانال تلگرام، هیچ درآمدی از تبلیغات در آن حاصل نشده است.
درمورد درآمد و هزینه‌های مرتبط با وب‌سایت نود شایان ذکر است که درآمد این وب‌سایت طی پنج سال گذشته از سال 1393 تا کنون هر سال به طور میانگین حدود یک میلیارد تومان بوده که کمتر از نصف مبلغ مورد ادعای مطلب روزنامه فرهیختگان است. البته واضح است که این عدد میزان درآمد سالانه را نشان می‌دهد که با سود خالص تفاوت دارد. طبق صورت‌های مالی رسمی شرکت آرنا باید مواردی نظیر “هزینه‌های تعهدی به سازمان صدا و سیما و سپس شرکت معرفی شده توسط آن سازمان ”، “هزینه‌های حقوق و دستمزدخبرنگاران و تیم تحریریه و تولید محتوا”، “هزینه حقوق و دستمزد تیم فنی تولید نرم‌افزار و وب‌سایت”، “هزینه‌های نگهداری و سرورها” از درآمد کسب شده کسر گردد. در این صورت سود شرکت آرنا، به رقمی به مراتب کمتر از میانگین درآمد یاد شده تقلیل پیدا می‌کند.

باتشکر
شرکت بهکاوان نوآور آرنا

نظرات کاربران
طوفان سرخ آسیا
عادل ما میدونیم این چیز هایی که درباره 90میگن کذب محضه دروغه ...من 18ساله این چیزا برام دروغه پاسخم نمیدادی برای من که مثل روز روشن بود روزنامه فرهیختگان دروغ میگه..
۳۱ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۵۰:۵۹
پاسخ
22
215
مهدی
اولا عدد ها واقعی نیست دوما اگر واقعی بود هم نوش جون کسانی که مردم رو سرگرم میکنن
۳۱ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۸:۰۸
پاسخ
19
188