گزارش ویژه/ مفهوم ضرب المثل عجیبی که کی‌روش به کار برد چه بود؟

گزارش ویژه/ مفهوم ضرب المثل عجیبی که کی‌روش به کار برد چه بود؟

53761
16:45
17 فروردین 1395
سایت رسمی برنامه نود - مشخص نیست چه کسی آخرین بیانیه کی‌روش را برای او نوشته اما مشخص است که نویسنده این بیانیه با ادبیات ایران کاملا آشناست. اما ماجرای ضرب المثلی که در این بیانیه از آن استفاده شده چیست؟

وبسایت رسمی برنامه نود - سرمربی تیم ملی بعد از جلسه با کفاشیان بیانیه‌ای در فیسبوکش منتشر کرد. در بخشی از این بیانیه به حکایتی از ملانصرالدین اشاره شده.

به گزارش وبسایت نود، یکی از سوالاتی که بعد از انتشار این بیانیه مطرح شده، مفهوم ضرب المثل موجود در آن است. به نظر نمی‌رسد کی‌روش خودش این بیانیه را نوشته باشد مگر اینکه در این چند سال حسابی ادبیات فارسی خوانده باشد.

ملانصرالدین یک شخصیت مشهور ادبیات فارسی است که به بذله‌گویی و شوخ‌طبعی مشهور است. کی‌روش در بیانیه‌اش نوشته: "به آنهایی که تلاش می کنند با تفکری متفاوت مردم را فریب بدهند  شدیدا توصیه می کنم تا قصه ملانصرالدین و تعمیر سقف خانه اش را بخوانند".

حکایتی که کی‌روش به آن اشاره کرده این است:

"یک روز ملا نصر الدین برای تعمیر بام خانه خود مجبور شد، مصالح ساختمانی را بر پشت الاغ بگذارد و به بالای پشت بام ببرد. الاغ هم به سختی از پله ها بالا رفت . ملا مصالح ساختمانی را از دوش الاغ برداشت و سپس الاغ را بطرف پایین هدایت کرد.
ملا نمی دانست که خر از پله بالا می رود، ولی به هیچ وجه از پله پایین نمی آید. هر کاری کرد الاغ از پله پایین نیآمد. ملا الاغ را رها کرد و به خانه آمد که استراحت کند. در همین موقع دید الاغ دارد روی پشت بام بالا و پایین می پرد. وقتی که دوباره به پشت بام رفت، می خواست الاغ را آرام کند که دید الاغ به هیچ وجه آرام نمی شود. برگشت.
بعد از مدتی متوجه شد که سقف اتاق خراب شده و پاهای الاغ از سقف چوبی آویزان شده، و سرانجام الاغ از سقف به زمین افتاد و مرد!
ملا نصر الدین با خود گفت لعنت بر من که نمی دانستم اگر خر به جایگاه رفیع و بالایی برسد هم آنجا را خراب می کند و هم خودش را از بین می برد."

1140

نظرات کاربران
سید محمد
این بیانیه کار شا غلامه که عشق شعر و شاعریه.
۱۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۵:۰۹:۲۷
پاسخ
0
0
مهران
یعنی من دیوونه کی روش هستم
۱۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۳۶:۴۱
پاسخ
0
1
بزرگوار
کی روش هم راه افتاده ناقلا خخخخخخخخخخخخخخخ
۱۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۱۳:۱۹
پاسخ
0
0
شهرام
ملا نصرالدين يك شخصيت واقعيه و قبرش هم با توجه به فيلمي كه در ايران نشان داد در تركيه قرار دارد اما از زندگي و رفتار او در ايران بسيار بيشتر استفاده مي شود.
۱۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۳۸:۲۰
پاسخ
0
1
حسن
این اسدی از جون فوتبال ما چی می خواد کسی نیست بیرونش کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۱۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۵۷:۵۲
پاسخ
0
2
کیوان
دمت گرم ، درود 100 درود
۱۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۵۴:۲۴
پاسخ
0
1
utydu
این اسدی از جون تیم ملی چی می خواد کسی نمی خواد اونو از فدراسیون بیرون کنه ؟؟؟؟؟؟؟
۱۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۹:۴۶
پاسخ
0
2
Meti66
من یه سوال فنی دارم : چرا همه این حداقل امکانات به راحتی برای تیم امید فراهم شد ولی برای تیم اصلیمون نمیشه ؟ 1) به دلیل سناریوی زدن ریشه کفاشیان 2 ) به دلیل حضور سرمربی و مدیر دلخواه وزارت ورزش در تیم امید (البته با بالاترین هزینه و کمترین بازده ممکن ) 3 ) حضور یک اجنبی در راس کادر فنی تیم ملی 4 ) گزینه 1 و 3 در پایان خواهشمندم از عزیزانی که به جایگاه رفیع رسیده اند حداقل جهت نشاط مردم فقط بی حرکت بمانند نه کمک کنند نه سنگ اندازی تا ببینیم ریاست فدراسون بعدی تا چه حد مورد حمایت وزارت باشد ...
۱۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۵:۰۷
پاسخ
0
1
mohammad
انتظار اینا از کیروش مثل این میمونه که به یه نظافت چی مواد شوینده ندی و هی بهش بگی تمیز کن تازه خوبم تمیز کن.
۱۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۹:۰۲
پاسخ
0
1
حسام
در همین ادبیات داریم که در مثل جای هیچ مناقشه نیست! پس برخورد و ناراحتی و جبهه گیری نبایست کرد.بلکه این بیانیه حاوی نکات خیلی روشنی می باشد..بایستی عمیق به این حرفها فکر کرد. به نظر من باید سیستمی کار کنیم تا نگیم زمان فلانی خوب بود زمان یکی دیگه بد!وقتی سیستم وجود داشته باشه هر کی بیاد خالصانه و. با وجدان کاری در خدمت سیستم وظایفشو انجام بده این میشه کار درست.ما همش فردگرا هستیم!ببینید تیمهای بزرگ کشورهای بزرگ آدمهای بزرگ میان و می روند ولی همواره در مسیر درست گام بر می دارند چون ضوابط و اصول کاری تعریف شده.یعنی همون سیستم!
۱۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۶:۰۲
پاسخ
1
2
هادی
با سلام آقای فردوسی پور از فوبال ایران دفاع کن چونکه مردم ایران کی روش را دوست دارند و به گوش احالی فدراسیون و ورزش برسان
۱۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۹:۴۴
پاسخ
3
3
شایان
دمت گرم اقای کیروش خدایی تیکه باحالی انداختی دمت گرم.
۱۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۷:۱۲
پاسخ
3
3
محمد
من کاملاً متوجه شدم کیروش میخواسته به کی تیکه بندازه اما به نظر من ضرب المثل بسیار بدی زده چون اونیکه اسمش تو ایران بزرگ شد و همه بهش میدون دادن و بالاش بردن از جمله آقای کفاشیان و الان داره همچی رو سر خود همونا خراب میکنه خود کیروشه
۱۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۵:۲۴
پاسخ
3
3
علی زاده
افرادی که طرفدار کی روش ان 3 دسته اند: 1. کسانی که مقهور اسم کی روش و مربی گری ایشان در رئال مادرید شدند که هم بواسطه تبلیغات رسانه هاست هم علمی که در کیروش فکر میکنند هست اما اگه هم باشد جنبه اجرایی برا فوتبال ما نداشته و نخواهد داشت. افت رئال با کی روش جزء اولین سقوط از ده سقوط قرن بود که خود همین سایت زده بود.2. افرادی که با حمایت از کی روش منافع شخصی دارند و یا اینکه میخواهند کی روش باشد تا خیلی ها نباشند !!!! 3. افرادی که از فوتبال فقط حمایت و هواداری و آن هم در حد مجازی را بلدند و فکر می کنند با حمایت از کی روش مثلا بیشتر میخواهند بگویند که ما هم به روزیم و از فوتبال حالیمونه!!!!!
۱۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۹:۴۴