یادداشت اختصاصی/ شتاب‌زدگی در انتخاب سرمربی تیم ملی؛ وقتی همه خواب بودند

یادداشت اختصاصی/ شتاب‌زدگی در انتخاب سرمربی تیم ملی؛ وقتی همه خواب بودند

13369
10:46
17 آذر 1398
مهدی تاج برخلاف میل باطنی‌اش، بعد از جام ملت‌های آسیای 2019 تصمیم به عدم همکاری با کارلوس کی‌روش می‌گیرد. بعد از چند ماه بررسی اینبار قرعه به نام کشور بلژیک می‌افتد تا سرمربی تیم ملی از آنجا انتخاب شود.

1- مهدی تاج برخلاف میل باطنی‌اش، بعد از جام ملت‌های آسیای 2019 تصمیم به عدم همکاری با کارلوس کی‌روش می‌گیرد. بعد از چند ماه بررسی اینبار قرعه به نام کشور بلژیک می‌افتد تا سرمربی تیم ملی از آنجا انتخاب شود. مارک ویلموتس که چند ماهی است تیم ندارد، با شعار فوتبال هجومی و فردی تاثیرگذار در فوتبال بلژیک، به فوتبال ایران می‌آید. بعد از پایان یافتن فضای دو قطبی در فوتبال ایران حالا اولین حرف‌های مسوولان فدراسیون فوتبال در مورد ویلموتس این است که او تیم ملی متفاوتی را آماده خواهد کرد. بخشی از کارشناسان، مدیران و مردم هم به قدری از رفتن کی‌روش خوشحال هستند که کمتر کسی اصلا به وعده‌های ویلموتس یا فدراسیون در مورد فوتبال هجومی شک می‌کند و همه، ایران را تیمی هجومی متصور می‌شوند که قرار است با فوتبال هجومی آسیایی‌ها را گلباران کند.

2- چند بازی اول ویلموتس می‌گذرد و هنوز مقایسه او با کی‌روش ادامه دارد. بعد از هر برد پرگل تیم ملی از این صحبت می‌شود که تیم کی‌روش اگر بود این بردهای پرگل وجود نداشت و همه ویلموتس را تحسین می‌کنند. بعد از چند بازی دوستانه و رسمی، جدال با بحرین و عراق اولین آزمون جدی مرد بلژیکی در تیم ملی ایران است. تیم ملی بازی با بحرین را واگذار می‌کند و حدود یک ماه بعد باید مقابل عراق قرار بگیرد. مشکلاتی که فدراسیون فوتبال با ویلموتس پیدا می‌کند، منجر به این می‌شود که سرمربی تیم ملی استعفا دهد و تا پول خود را نگیرد به ایران نیاید. در حالی که تیم ملی بازی حساسی با عراق دارد، ویلموتس چند روز دیرتر از زمان از پیش تعیین شده برای برگزاری اردوی تیم ملی قبل از بازی با عراق به ایران می‌آید و در نهایت تیم ملی دومین شکست پیاپی خود را در راه جام جهانی 2022 قطر مقابل عراق متحمل می‌شود.

3- بعد از شکست مقابل عراق حالا نظرات در مورد ویلموتس تغییر کرده و دوباره فضای دو قطبی گذشته در حال شکل گرفتن است. اگر با آمدن ویلموتس خیلی‌ها به تمسخر بازی تیم ملی کارلوس کی‌روش می‌پرداختند، حالا اکثر فوتبال‌دوستان ایرانی جای او را در فوتبال ایران خالی می‌کنند. فدراسیون فوتبال هم که به این نتیجه رسیده امکان موفقیت با ویلموتس وجود ندارد، با توجه به اینکه برانکو ایوانکوویچ کروات را در دسترس می‌بیند و حضور برانکو با توجه به شناختش از فوتبال ایران را کم ریسک تلقی می‌کند، تصمیم به قطع همکاری با مرد بلژیکی می‌گیرد. 

4- انتخاب برانکو از نظر فنی شاید برای فدراسیون فوتبال کم ریسک باشد، اما حواشی‌ای را با خود به همراه خواهد داشت. عبور از دو قطبی کی‌روش-برانکو که دوباره زنده شده و ایجاد وفاق بین همه هواداران فوتبال به ویژه بخشی از طرفداران استقلال که نسبت به برانکو نظر مثبت ندارند، یکی از کارهای مهم فدراسیون باید باشد. تلخ‌ترین نکته در مورد انتخاب سرمربی جدید تیم ملی این است که همان گروه و تفکری که بعد از چند ماه به این نتیجه رسیدند که مارک ویلموتس گزینه‌ی مناسبی برای تیم ملی است و این روزها با عدم نتیجه‌گیری ویلموتس مواجه شده‌اند، حالا دوباره می‌خواهند برای آینده تیم ملی تصمیم بگیرند! فدراسیون فوتبال ایران که از تابستان سال 1397 تا به امروز بیش از 3 میلیون دلار پول برای مربیان تیم ملی پرداخته کرده، با انتخاب برانکو ایوانکوویچ در فاصله حدود دو سال (تابستان 97 تا تابستان 99) بیش از 50 میلیارد تومان پول فقط برای مربیان تیم ملی پرداخت می‌کند. مبلغی که با مدیریت بهتر و کارآمدتر می‌توانستند آن را کنترل کنند.

همان شتاب زدگی‌ای که فدراسیون در انتخاب ویلموتس داشت، حالا دوباره مهدی تاج را با چالشی جدی رو‌به‌رو کرده و برانکو ایوانکوویچ کروات را در یکقدمی نیمکت تیم ملی قرار داده است.

 

نظرات کاربران
محمد
به نظر م تو این شرایط بهترین شخص علی دایی میتونه باشه،، چون که هم پرستیژ داره هم اعتبار جهانی و هم تعصب بی نظیری داره
۱۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۲:۳۰
پاسخ
1
1
مهریار
درد فوتبال ما ویلموتس،کیروش یا برانکو نیست بلکه وقتی فدراسیون قادر نیست برای تیم ملی بازی تدارکاتی بگذاره و به تیم امکانات بده ،پس هر کسی هم بیاد همین آش و همین کاسه ست.کیروش تنها خوبی که داشت این بود که بلدبود به زور از فدراسیون امکانات،اردو و بازی تدارکاتی بگیره و الان هم بهتره بجای دعوا بر سر برانکو ،ویلموتس و کیروش دنبال یک مدیر خوب برای تیمهای ملی باشیم تا سرمربی خوب(به این دلیل که رییس فدراسیون با این شکل انتخابات به این زودیها عوض میشود). بدون تردید وجود یک مدیر خوب برای تیمهای ملی مثل حبیب کاشانی،دکتر قریب،عابدینی و امثال آنها باعث پیشرفت هرچه بیشتر تیم ملی خواهدشد
۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۴:۱۲
پاسخ
19
103
Shahdad
فرانکو بهترین فرد در حال حاضرخ
۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۱:۳۱
پاسخ
81
26
لیورپولی دو آتیشه‌ی دهه هفتادی
برانکو این توانایی رو داره که تیم رو مدیریت کنه و ببره جام جهانی ولی تو جام جهانی به هیچ وجه نمیشه انتظار نتیجه از برانکو رو داشت. یادمون نرفته که بزور از انگولا تساوی گرفت.
۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۸:۲۷
پاسخ
89
77
کیومرث
یه سم پاش فراری که از زمانیکه وارد ایران شد ، تفرقه بین هوادارا بوجود اومد هیچ جایی تو تیم ملی کشور من نداره . من از ویلموتس انتقاد کردم ولی همیشه طرفدار تیم ملی بودم با هر مربی اما حساب برانکو فرق می کنه . به شخصه بیاد آرزوی باخت تیم ملی رو دارم و ابایی هم ندارم که بهم بگن وطن فروش .
۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۱:۱۶
پاسخ
145
125
تراکتور افتخارمه
هزار بار گفتم اگه میخواین تیم ملی ایران پیشرفت کنه ...تاج بایستی بره
۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰:۲۲
پاسخ
10
123
امیر حسین
به نظرم توی این شرایط، بهترین گزینه برانکو. چون زمان بسیار کمی مونده. ولی، برای منه پرسپولیسی هم گزینه ی جذابی نیست. یه جورایی،‌ برگشت به عقبه. خودم من ترجیح میدم یه مربی جوون و با انگیزه بیارن،‌ مثل روبرتو مورنو که از اسپانیا اخراج شد. فقط 42 سالشه. البته ریسکه. ولی خوب به نظر من، ارزشش رو داره. برانکو شاید برای این مرحله که خطر رو حس میکنیم، خوب باشه. ولی برای مراحل بعد، نه. ممکنه بشه ژاوی رو هم بیاریم. از آسیا شناخت کافی داره و حریفای ما شناخت کافی داره. نظر نهایی من ژاوی یا مورنو. لطفا شما هم نظرتون رو اعلام کنید. با سپاس.
۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۳:۰۸
پاسخ
57
68
حسین
با این شرایط و توصیفات میشه گفت مشکل فوتبال ما فدراسیون و راس ان اقای تاج هست.این همه حاشیه که بجای تموم کردنش دارن بهش دامن میزنن.نمونه اش دستمزد ویلموتس که میگن سه ملیون دلاره ایشون تکذیب میکنه!میگن هزار دلاره ایشون تکذیب میکنه!میگن مجانی هست ایشون تکذیب میکنه!میگن گرانترین تاریخه ایشون تکذیب میکنه!ارزانترین؟تکذیب!ریال؟تکذیب!تومن؟تکذیب!یورو؟تکذیب! این یعنی حاشیه.بگو فلانقدر و از قراردادی که بستی با دلیل دفاع کن.چرا حاشیه میری. روزی که قرار بود به دلیل بازنشستگی برن کار رو بردن تو ای اف سی و فیفا باید فکر این روز رو میکردیم.
۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۲:۴۴
پاسخ
4
99
حامد زنجان لی
برانکو گزینه ی مناسبیه .شتاب زدگی رو قبول دارم میشد برای رنار منتظر موند.اما این بحث دو قطبی رو اصلا.ایران یکی از قطب های آسیاست یعنی چه که استقلالی ها با برانکو مخالفن.این جا دیگه بحث رنگ نیست که تیم ملی از استقلال و پرسپولیس و هر رنگ دیگه ای بالاتره .
۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۱:۵۳
57
52
فرزاد
قفط باید تاسف خورد برای ملت که چرا امثال تاج فوتبال را اداره میکنند...
۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۳:۰۷
پاسخ
6
137
آتزوری
واقعا نمیدونم چرا بعضی از طرفدارای استقلال باید مخالف برانکو باشن.برانکو تنها گزینه مناسبی هست که شناخت کامل از فوتبال ایران و آسیا داره و انسان باشخصیت و یک جنتلمن واقعیه.برخلاف کی روش که بعضی هز رفتارهاش واقعا عجیب بود مثلا بی جهت دستیاران ایرانی رو اخراج کرد و کسی هم صداش در نیومد ویا ملی پوشان پرسپولیس رو از اردوی دبی اخراج کرد و به ایران فرستاد و مصاحبه های حاشیه سازش.در حالیکه برانکو واقعا اهل این لج بازیهای بیخود و بی جهت نیس و کارشو میکنه.استقلالیها مطمئن باشن با حضور برانکو حتی از بازیکنان استقلالی تو تیم ملی بیشتر استفاده میشه.همه باید از برانکو حمایت کنن چون وقتی بیاد دیگه مربی تیم ملی هست و تیم ملی فقط با اتحاد و حمایت همه نتیجه میگیره
۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۰:۰۵
پاسخ
115
68
بیطرف
کاملا مخالف هستم و به نظر من بهترین گزینه برای تیم ملی فقط و فقط استراماچونی است . اگر برانکو از فوتبال ایران شناخت دارد استراماچونی هم نشان داده فوتبال ما را شناخته و تازه الان هم در جریانش هست و با انتخاب او دیگر مشکل یا دوقطبی بین هواداران بوجود نمی آید . پس فقط و فقط استراماچونی مربی تیم ملی.
۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۶:۳۲
47
90
لیورپولی دو آتیشه‌ی دهه هفتادی
چون که مدام چوب لای چرخ کیروش میزاشت اگه نمیدونی بدون ...
۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۹:۴۱
68
48
شله زرد
بقول جادوگر،تازمانی که ساکت وتاج توفدراسیون هستن،روزخوش نمیبینیم
۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۳:۲۷
پاسخ
13
123
ali
احسنت! بنظرم همون ویلموس تواین شرایط بهتره تواین شرایط تا فرد جدیدی که انتخابش پس داده قبلا !!!!!
۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۲:۴۰