یادداشت اختصاصی/ ویلموتس، انتخاب خوب یا گزینه غلط؟

یادداشت اختصاصی/ ویلموتس، انتخاب خوب یا گزینه غلط؟

17476
17:51
25 اردیبهشت 1398
 حضور یک سرمربی بلژیکی در تیم ملی ایران، بیش از آنکه در چارچوب کارنامه و نام شخص مورد نظر مورد بررسی قرار بگیرد، از منظر تداوم یک خط سیر فکری در یک دهه گذشته قابل تامل به نظر می‌رسد.

 حضور یک سرمربی بلژیکی در تیم ملی ایران، بیش از آنکه در چارچوب کارنامه و نام شخص مورد نظر مورد بررسی قرار بگیرد، از منظر تداوم یک خط سیر فکری در یک دهه گذشته قابل تامل به نظر می‌رسد. ویلموتس در دوران بازی ردپای درخشانی از خودش به جا گذاشت و در آن تیم گاهی پیروز و بیش‌تر اوقات شکست خورده شالکه نماد یک خارجی سختکوش بود. در مرحله گروهی جام‌جهانی 2002 و در قحطی فلج‌کننده بازی‌های زیبا، همراه بلژیک بخشی از جاذبه‌های گروه هشتم نام داشت؛ جایی که در هر بازی یک گل زد و ستاره بود. کارنامه او در رده ملی به اندازه حضورش در فینال فصل 1997-1996جام یوفا درخشان به نظر نمی‌رسید؛ البته از منظر نتیجه و گرنه او در یورو 2016 با اتکا به ستارگان بزرگ دنیای فوتبال تیمی ساخت که 2سال بعد تحت تاثیر سیستم نهادینه شده او به مقام سوم جهان رسید. او از آنجایی که در اکثر دوران حرفه‌ای یک بازیکن سازنده بود در دوران مربیگری هم به دنبال ساختن است و به دسته مربیان نتیجه‌گرا تعلق ندارد. پس اعطای زمان کافی، می‌تواند کلید موفقیت او باشد. از طرفی فدراسیون‌نشین‌ها پس از غالب کردن تفکرات لاتینی بر تفکر شرقی (خاصه تفکرات مربیان کروات) در رده ملی حالا به دنبال ادامه این رویه هستند. سبک فوتبال و به طور کلی مربیان بلژیکی بر مبنای بازی تماشاگرپسند و دینامیسم جمعی بنا نهاده شده و علاوه بر دارا بودن درصد زیادی از تفکرات فوتبال پرتغالی (آنچه آثارش در 8 سال مربیگری کی‌روش در تیم ملی باقی مانده) تماشاگرپسندتر از رویه مربیان نتیجه‌گرای پرتغالی است. این موضوع می‌تواند نویدبخش آینده ‌ای درخشان‌تر برای تیم ملی کشورمان باشد. عدم آشنایی با سبک فوتبال آسیا و کم‌تجربگی، ابهاماتی درباره موفقیت ویلموتس به وجود می‌آورد. علاوه بر این‌ها، او قطعا نسبت به کی‌روش مربی کوچک‌تری است، با این حال از آنجایی که به احتمال زیاد فقط قرار است کمی تماشاگرپسندی را به سبک کم‌‌تر رسوخ‌پذیر و نتیجه‌گرای کی‌روش بیفزاید، می‌توان به آینده تیم ملی با اولین مربی بلژیکی تاریخش امیدوار بود.

نظرات کاربران
علی
از بهترین مربیانه که ایران اومده باید تیم رو کامل دستش بدن تا یک تیم خوب با بازی خوب و تماشاگر پسند رو برامون بیاره کی روش فوتبال مارو دو قطبی و عصبی کرد و بیشتر دنبال پولش بود و مرخصی انشاالله فدراسیون با ایشون درست رفتار کنه هر چیز جای خودش
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۲۱:۵۶
پاسخ
77
104
دو ستاره تو آسیا حسرت خیلیا
بلژیک که فلسفه نداره. باید همون فن مارویکو می گرفتیم که رفت امارات.
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۹:۰۴
پاسخ
90
39
علیرضا م.
ستاره ساز ترین تیم ملی یک دهه گذشته دنیا فلسفه نداره؟! بدون فلسفه از یه تیم درجه دوم به یه قدرت برتر توی دنیا تبدیل شدن و مقام سوم جام جهانی رو به دست آوردن؟! از اون حرفا بود!
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۴۵:۱۱
11
63
اشکان عشقپولیسی
فوتبال ایران نیاز به مسئولینی داره که بتونه فوتبال ایران رو از پایه بسازن تا شایید ۱۲ تا ۲۰ سال دیگه یه تیم ملی و یه فوتبال با سطح اول جهان داشته باشیم نباید به صرف اوردن یه مربی هرچند که خیلی خوب هم باشه انتظار پیشرفت سطح فوتبال ایران باشیم شما فرض کن به مایکل شوماخر پراید میدادن ایا بازهم میشد ازش انتظار قهرمانی رالی دنیا رو داشت؟؟؟
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۸:۵۴
پاسخ
5
119
عشقممم نیمار
یک‌گزینه کاملا غلط و‌هزینه ۱۰۰میلیار تومان برای چنین مربی معمولی ..کاری دور از منطق و عقله :-P
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۲:۲۳
پاسخ
112
76
TT کرجی
موفق میشه و دوباره از تیم ملی بازی های هجومی خواهیم دید
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۵۱:۳۱
پاسخ
38
74
آبی به رنگ اقیانوس
از نظر فنی تفاوت چندانی با مربیان داخلی نداره فقط با این تفاوت که اگه مربی ایرانی می‌آوردیم شناخت خوبی نسبت به بازیکنان کشورمان داشت ولی الان ویلموتس حداقل یک سال طول می‌کشه که به طور کامل با بازیکنان و خصوصیات آنها آشنا بشه.اگه برانکو یا یحیی رو میاوردن خیلی خوب می‌شد مخصوصا یحیی که انصافا بین پنج تیم برتر لیگ بهترین بازی رو تیمش انجام می‌دهد و واقعا از تماشای بازی پدیده میشه لذت برد و با بازیکنان ناشناخته تیمش رو مدعی کرد و اگر یک تیم مثل سرخابی ها یا تراکتور و سپاهان با اون همه ستاره دستش بود تیمش با اختلاف قهرمان می‌شد .قبل از پدیده هم همیشه عملکرد خوبی تو تیم هوایی که بوده داشته از جمله ذوب‌آهن نفت و حتی پرسپولیس
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۵:۲۰
پاسخ
46
63
Omid
خداییش چجوری به این نتیجه رسیدید که از نظر فنی تفاوت چندانی با مربی های داخلی نداره؟! یکم توضیح بده.
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۱۲:۱۹
14
47
مصطفی
من الان به جام ملتا نگاه میکنم میبینم چه نسل طلایی داشتیم مفت جلو ژاپن باختیم اخه ترابی چرا نباید از اول باشه اگر کیروش نبود اون بازی از دقیقه اول حمله میکردیم میبردیم بخدا
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۴:۱۶
پاسخ
62
78
حامد
ترابی بازیکن خوبیه ولی هنوز خیلی جوونه و باید برای پیشرفت بهش وقت داد ولی حضورش با وجود بازیکن قدرتمندی مثل جهانبخش منطقی نیست. اگه قرار بود تیم حجومی بازی کنه جهانبخش خیلی بیش تر میدرخشید تا ترابی.(البته اگه قرار باشه فقط یکیشون تو زمین باشه و تو همون پست بازی کنه)
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۲:۴۰
8
30
متعصبین کور
وقتی یه مربی با این سن و با این تجربه(بقول شما کار با نسل طلایی بلژیک و کاشف نسل طلایی بلژیک) در فوتبال اروپا 1.5 سال بیکار می مونه یعنی اصلا خوب کار نکرده و موفق نبوده!!! حتی اکادمی های خوده باشگاه های بلژیکم نیومدن دنبالش!!!
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۸:۳۸
پاسخ
31
52
فرشید
بهترین گزینه برت وان مارویک هلندی بود که دیر جنبیدیم و امارات اونو جذب کرد فوتبال افت کرده و فراموش شده عربستان رو متحول کرد و به جام جهانی رسوند سبک کارش برا ایران عالی بود
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۴:۵۰
پاسخ
15
51
سیامک
اگه موفق شد میگن میراث تیم خوب کیروش بوده اگه هم موفق نشد میگن کیروش کجایی که یادت بخیر :)))))))))
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۹:۵۲
پاسخ
24
66
سنندجی
اگر هموطن پورفسور !!!!!!!!!بود یا آخر اسمش به ویچ ختم میشد قرمزها هورا میکردن .
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۸:۱۴
پاسخ
72
52
پارسه
همچین میگن فلانی نسبت به ویلموتس مربی بزرگتری بود، هر کی ندونه فکر میکنه یارو سه دوره چمپیونزلیگ، دو دوره یورو و یک دوره قهرمان جهان شده،،،،، اگه این از ساحل عاج اخراج شده اون از آفریقا جنوبی اخراج شده اگه این از بلژیک اخراج شده اونو از پرتغال انداختن بیرون اگه این تو شالکه چیزی نشد اون رئال رو به فنا داد.
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۸:۴۲
پاسخ
85
236
RezaNrzdh
پرسپولیسی هستی نه؟ :)))
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۴۶:۳۹
24
19
کیومرث
خطاب به پارسه : کی روش دو دوره پشت سر هم قهرمانی جوانان جهان با پرتغال داره ، قهرمانی با اسپورتینگ داره ، قهرمانی سوپرکاپ اسپانیا داره . آفریقای جنوبی رو به جام جهانی رسونده . سومین مربی برتر تاریخ دنیا از نظر کسب برد تو بازیهای رسمیه ( نه دوستانه ) . اگه کلمبیا رو بتونه ببره جام جهانی تنها مربی دنیاس که ۵ بار تیمای تحت هدایتش رو برده جام جهانی . مربی سم پاش شما خوبه که غیر ایران و کرواسی و امارات و چین هیچ جا نمی شناسنش .
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰:۲۰
58
80
رقیب
در درک فوتبالی شما همین بس که بلژیک و پرتغال رو هم سطح و شالکه و رئال(در زمان رئال کهکشانی اول) هم کیفیت میدونی!!!! اصلا تاحالا سانتیاگو برنابئو رو دیدی؟؟؟ کیروش روی نیمکتش نشسته!!! فکر کردی اونام مثل ما جوگیرن با ده تا برد اورد سریع میارنش رئال؟؟؟ پس چرا مربیای دیگه رو انتخاب نمیکنن؟؟؟ اصلا میفهمی چیو با چی مقایسه میکنی؟؟؟
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۵۸:۰۰
29
56
مسیح
از کلیزمن وزیدان وآدمای معرف دنیا رسیدیم به این؟؟
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۸:۲۹
14
47
امیرحسین پرسپولیسی
قربون دهنت واقعا لپ مطلبو ادا کردی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۵:۵۲
32
24
عجب
به به و چه چه ها شروع شد از فردام میگن برا تیم ملی حاشیه نسازید دیگه نمیشه حرفی زد!!
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۷:۰۶
پاسخ
53
43
علیرضا م.
شما که اصلا نذاشتین کار به فردا بکشه! طرف هنوز نیومده دارن انتقاد می کنن!!! طوری هم انتقاد می کنن که آدم فکر می کنه فرگوسن درخواست حضور توی تیم ملی رو داشته، راهش ندادن ویلموتس رو آوردن! صرفا جهت استحضارت ایشون اولین مربی تاریخ ایرانه که عنوان بهترین مربی جهان رو به دست آورده! اونم فقط 4 سال قبل!
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۴۹:۲۷
8
24
تیم ملی کمان 99
بابا فوتبال ما همینه از یک لیگ داغون چه انتظاری دارید؟ چرا فکر می کنید مشکل تیم ملی را سرمربی باید حل کنه؟ از پایه مشکل داریم اگر کار با سرمربی درست بشه که تیم مالدیو یک سرمربی خوب باید بیاره و اول جهان بشه بضاعت ما همینه منطقی باشیم فوتبال باید هجومی و زیبا باشه و دفاعی نباشه دفاعی بازی کردن و درگیری با داور و مدام مصاحبه کرد و درگیری با باشگاه ها خودش ضد فوتبال هست ما همین هستیم حداقل هجومی و زیبا بازی کنیم حالا که قرار نیست جامی بیاریم حداقل زیبا بازی کنیم چه انتظاری از مربی دارید؟ معجزه کنه؟ توهم نباید داشت