یادداشت/ منتقدیم اما دشمن نمی‌شویم

یادداشت/ منتقدیم اما دشمن نمی‌شویم

25018
15:59
05 بهمن 1397
اسم‌ها فقط برچسب‌هایی‌اند که ما روی چیزهای مختلف می‌زنیم نه خود آن چیزها. واژه‌هایی هستند که ما آن‌ها را می‌‌سازیم و طبق قراردادی هر چیزی را به نامی که ساخته‌ایم صدا می‌زنیم.

اسم‌ها فقط برچسب‌هایی‌اند که ما روی چیزهای مختلف می‌زنیم نه خود آن چیزها. واژه‌هایی هستند که ما آن‌ها را می‌‌سازیم و طبق قراردادی هر چیزی را به نامی که ساخته‌ایم صدا می‌زنیم. استقلال، پرسپولیس، سایپا، برق شیراز. نام‌شان سال‌ها قبل نام‌های دیگری بوده، همانطور که  شاید در آینده با واژه‌های جدیدی صدای‌شان کنیم. شاید زمانی پیروزی باشند یا تاج. شاید زمانی اسپانسر جدیدی بیاید و برق شیراز بشود تیمی که حتی نامی از شیراز در آن نباشد.

همه تیم‌ها شامل این قانون می‌شوند به جز یک تیم. تیم ملی ایران. نامش به ماه و سال و چند سال نمی‌رسد. از همان اولین روزی که زاده شد تیم ملی ایران بوده تا آخرین روزی که باقی بماند، تا آن روزی که نام ایران روی نقشه دنیا بدرخشد. نامش را از ما وام نگرفته از زادگاهش وام گرفته از خود ایران، اصیل و ناب.

این تیم ملی ماست و خواهد ماند. نه نامش عاریه‌ای است و نه خودش. بی‌دلیل نیست که عکس بازیکنان تیم ملی روی خط دروازه در بازی مقابل اسپانیا می‌شود یک عکس حماسی. دروازه تیم ملی دروازه ایران است و خط آن مرزش و بیراه نیست اگر برای عبور نکردن توپ از خطش به آب و آتش زد همانطور که برای عبور نکردن بیگانه‌ها از مرزش می‌شود جان داد.

 این تیم ملی ایران است و مال ماست چه دوستش داشته باشیم و چه نداشته باشیم. دوست داشتن و نداشتن ما مقطعی است، با آمدن قلعه‌نویی و رفتن کی‌روش و حضور برانکو شاید کم و زیاد شود اما این چیزی از اصالت تیم کم نمی‌کند. مثل تیم‌های باشگاهی نیست که بردن عده‌ای از هوادارانش با باخت عده‌ دیگری همراه باشد. با خوشحالی یک طرف ورزشگاه طرف دیگر در غم فرو ببرد. بردهایش با هیچ باختی همراه نیست. بردش برد یک ملت است، بدون این که کسی در آن ببازد. کدام پدیده دیگری را سراغ دارید که اینطور باشد؟ منافعش همگانی باشد و ضررش عمومی. اهمیتی ندارد کادرفنی‌اش عده‌ای را در برد و باختش سهیم بداند یا نه، اهمیتی ندارد عشق به یک رنگ و به یک اسم مانع از سهیم شدن در شادی برد و غم باختش شود. اهمیتی ندارد که این روزها عده‌ای درگیر بدترین تناقض‌های احساسی باشند، همانطور که اهمیت ندارد یکی روی نیمکتش برای بقیه خط و نشان می‌کشد و یکی در شادی‌اش، هیس را تقدیم‌مان می‌کند. هیچ کدام از این‌ها مهم نیست وقتی تیمی پایش در میان است که نامش تیم ملی ایران است.

تیم ملی ما تنها دارایی ماست که همه در آن به یک اندازه سهم داریم نه کسی می‌تواند سهم کمتری به ما بدهد و نه سهم بیشتری به کسی دیگر. نه کسی می‌تواند از ما بگیردش و نه کسی می‌تواند آن را به ما تقدیم کند. نه وجه المصالحه آشناها می‌شود و نه آتش‌بیار معرکه غریبه‌ها. این تیم تنها دارایی اصیل ماست. تیمی که نه نامش، بلکه خودش تیم ملی ایران است. حنجره‌هایتان را باز کنید تا در صورت رسیدن به فینال و قهرمانی فریادهای شادی آزادانه فضا را پرکند و گوش آسیا را کر کند و اگر این رویا شکل نگرفت ناراحت شوید و غصه بخورید بخاطر تیمی که تیم ملی ایران است. فارغ از هر فرد هر رنگ و هر عقیده.   

 

نظرات کاربران
علی
دقیقأ همینطوره که میفرمائید تیم ملی ماست و آرزوی پیشرفت و سربلندی تیم ملی را داریم و نمیخواهیم تنگ نظری های یک عده به خاطر سلیقشون مانع دلخوشی و شادی ما شوند الان که تیم ملی عزیزمون اقتدار و صلابت خودشو پیدا کرده حاضر به از دست دادنش نیستیم، ما هم نقد و از کینه و دشمنی تشخیص میدیم، پس بیائیم به شعور همدیگه احترام بزاریم، زنده باد تیم ملی ایران پاینده باد کارلوس کیروش ⁦✌️⁩⁦✌️⁩⁦✌️⁩⁦✌️⁩
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۲:۱۲
پاسخ
25
98
رضاSh
کیروش بی خود و بی ادبانه به مربی پرسپولیس حمله کرد و ما پرسپولیسی ها هم جواب دادیم.باعث و بانی تمام این حواشی فقط و فقط شخص کیروشه و همه هم اینو میدونن.ولی چون پرسپولیس این وسط بود هوادارای استقلال و...به حمایت از کیروش پرداختن درحالیکه به هیچ وجه حق با کیروش نبود.با این اخلاق و رفتار که کیروش داره به هیچ وجه لایق هدایت فوتبال ملی ما نیست.چرا هیچ وقت جریمه نکردن ایشونو؟چرا هیچ وقت بهش نگفتن ساکت شو؟کاری کردن که خودشو صاحب همه چیز بدونه. تیم ملی ایرانه.همه دوسش داریم.و دوست داشتن تیم ملی ربطی به مربی نداره.من از کیروش متنفرم ولی مگه میشه به خاطر اون به پرچم کشورم پشت کنم؟ کیروش و تاج و کفاشیان باعث و بانی تمام حواشی چندسال اخیر فوتبال ایرانن چون هیچ کدوم کار خودشون رو انجام ندادن و همه چیزو به هم زدن. به امید قهرمانی امپراطوری بزرگ❤ایران❤
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۲:۰۹
پاسخ
63
202
داریوش کبیر
اونهایی که این تهمتها را به پرسپولیس می زنند و می گویند بدخواه تیم ملی و کیروش هستند. یک سوال دارم آیا پرسپولیسیها پرچم ژاپن را در ورزشگاهها به اهتزاز درآوردند؟ از کیروش هر کسی حق دارد انتقاد کند. اما پرچم یک کشور رقیب را در ورزشگاه آوردن یعنی چه؟ کی پرسپولیسی ها پرچم رقبای استقلال و تراکتور و سپاهان و ... را به ورزشگاه آوردند؟؟؟؟ ادمین جان بچاپ دق کردم از این نفاقی که بعضی ها دارند بوجود می آورند.
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۸:۲۲
پاسخ
70
397
حمید
اینا چون تیم خودشون جلوی پرسپولیس کم اورده میخوان پشت کیروش قایم بشن اخه موفقیت کیروش به شما چه که کری رو برای ما پرسپولیسی ها میخونید
۰۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۲۶:۲۳
31
112
سامان
تراکتور بازیکن ژاپنی داره
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۲:۰۷
74
25
Zahra
بله که شما هم همینکارو کردین.بعد از باخت استقلال به العین هوادارای کدوم تیم ایرانی یک بنر باعکس منصوریان و باخت استقلال و تو کشور رقیب بردن ورزشگاه؟!اون موقع بحث ملی نبود چون بحث استقلال بود ولی الان چون بحث پرسپولیسه موضوع میشه ملی؟!آره؟!تیم ملی با باشگاهی خیلی فرق میکنه.تیم شما با نام تیم پرسپولیس تو مسابقات شرکت میکنه نه تیم ملی.اینو یه بار واسه همیشه یاد بگیرین. هوادارای همه ی تیم ها از تیم ملی حمایت میکنن ولی وظیفه ندارن از یه تیم باشگاهی حمایت کنن فقط به صرف اینکه یک تیم ایرانیه.همه جای دنیا هم این رواجه،واین فقط تو ایرانه که بحث باشگاهی رو ملی جلوه میدن. ادمین اگه بی طرفی بچااااپ
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۲۶:۵۱
85
51
تاج کبیر اسیا
بازی با دالیان چین تو فینال اسیا
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۵۳:۳۳
61
22
آرمان
پرچم ژاپن پرچم اعتراض علیه تبعیض وزادت ورزش بود...
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۴۱:۴۸
113
37
امیر آبی
پرچم ژاپن نماد اعتراض به بی‌عدالتیست...
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۲۲:۴۷
116
38
سعید
فرق رقابت ملی و باشگاهی رو متوجه نمیشین همینه دیگه. تو بازیای باشگاهی، ممکنه یه بازیکن جلوی تیم باشگاهی کشورش قرار بگیره،‌ مثل پورعلی گنجی. این دوتا از هم جدان، ربطی هم به هم ندارن
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۶:۱۷
23
55
خدابخش
این تیمی که باعث غرور ما شده و به ان افتخار میکنیم فقط و فقط به خاطر مربی کاربلد ان است تیم ملی غرور افرین ما همراه با مربی ان باید از نام برد مافیای فوتبال می خواهد مربی تیم ملی را حذف کند و عده ای نا اگاهانه در مسیر بهترین تیم ملی ایران سنگ اندازی می کنند ما یادمان نرفته همین عده وقتی برانکو را از تیم ملی حذف کردند با مربیان وطنی چه تیمی ساختند و چه بر سر فوتبال این مملکت اوردند
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۰:۴۳
پاسخ
59
179
سلامی
همه ما تیم ملی فوتبال ایران را عاشقانه دوست داریم اما جناب کی‌روش است که می خواهد همه پیروزی ها رابنام خودش وناکامی هارا به ملت ایران نسبت دهد و آنقدر اختیار به او داده‌اند که هرکاری دلش می خواهد بکند من تابحال ندیده بودم کسی که ازاین مملکت پول می‌گیرد که کار انجام دهد نباید زبان توهین داشته باشد که این هم ازضعف مدیریت فدراسیون فوتبال است
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۷:۰۷
41
34
هوادار بی چون و چرای تیم ملی
کیروش ایدآل شخصی من واسه سرمربیگری تیم ملی نیست . ضمن اینکه من هم در این مورد نه صاحبنظرم نه تصمیم گیرنده همینطور معتقد دو سه نفری حقشون نبود تیم ملی و چند نفری هم میتونستند ملی پوش باشند که جا موندن .که این نیز نظر شخصی من هست نه یک نظر کارشناسی . ولی از صمیم قلب همیشه بر ا تیم ملی کشورم آرزوی موفقیت داشتم و خواهم داشت . با هر گل فارغ از اینکه کی اونو بزنه خوشحال شدم و با هر باختش ناراحت . تعصب رنگی ماله بازیهای باشگاهیست و بس . به امید قهرمانی تیم کشورمان
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰:۵۸
پاسخ
30
149
Wien
این متن های احساسی باید قبل از شروع مسابقات نوشته میشد،نه الان که تیم ملی خوب ظاهر شده،همه میخواهند خودشونو یه جوری در موفقیتها داخل کنند و نشون بدن که از اول حامی تیم ملی بودن،جالبه الان بعضی هوادارهای پرسپولیس میگن آنهمه متلک و مسخره کردن و ایراد گرفتن و آرزوی باخت تیم ملی را داشتن،کار آنها نبوده دشمنان پرسپولیس برای خراب کردن وجه پرسپولیس خودشان را هوادار پرسپولیس جا زدند و به اسم هوادار قرمزها کامنتهای منفی مینوشتند،یعنی در اصل الان یک چیزی هم طلبکار شدند،آنها شدن حامی تیم ملی و بقیه فریبکار و دشمن تیم ملی،ولی من نمیدونم میناوند،مهدوی کیا،درخشان،کریمی،ذوالفقارنسب،برانکو و دهها پیشکسوت و خبرنگار و کارشناس دیگه هم خودشان را جای هواداران پرسپولیس جا زدند یا اینکه متلکها و مسخره کردنهای آنها،معنی حمایت میداد،من مطمئنم اگه ایران جلو ژاپن،خدایی نکرده،نتیجه نگیره،دوباره حملات رگباری و تمام آن ماجراها از سر گرفته میشه و بازهم نوستراداموس وار میگن،ما که از اول هم گفته بودیم این تیم نتیجه نمیگیره،ولی اینو باید بدونید،حتی اگه خدایی نکرده،ایران بازی رو واگذار هم کنه،کی روش بهترین تیم ملی بعد از انقلاب را درست کرده و تیمی درست کرده که انصافا بالاتر از آسیا بازی میکنه،حالا چه قهرمان بشه،چه قهرمان نشه.
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۶:۵۲
پاسخ
93
123
محمدد
نه دیگه اگه قهرمان نشه پس کارخاصی نکرده و بهترین نیست دیگه چون کسای دیگه هم بودن تیمو سوم و اول کرده باشن در سالهای دور ونزدیک
۰۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۵۰:۲۸
26
19
مجید
اونی که پرچم ژاپن و کشورهای عربی و شعار خلیج.....سر میده نباید از وطن حرف بزنه الان هم چیزی تغییر نکرده هنوز هم ما مخالف کیروش هستیم ولی مخالف تیم ملی نبوده و نخواهیم بود اتفاقا همیشه شعار هوادار پرسپولیس خلیج فارس ایران بوده
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۳:۲۲
23
41
علی
درود بر شما کاملأ موافقم ⁦✌️⁩⁦✌️⁩⁦✌️⁩
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰:۵۶
13
16
کاوه
این تیم هویتی مثال زدنی دارد.. کسی در ان ادعای بزرگتری ندارد..از قهر خداداد عزیزی..استعفای کریم باقری..دعوای کریمی و دایی...باند بازی رحمتی و نکو نام در ان خبری نیست.. این تیم ملی ما است..تیمی دوست داشتنی که به خاطر ان از کیروش ممنونیم... بر سردمداران فوتبال ایران تکلیفی خواهد بود تا مشکل کیروش و برانکو رو با درایت حل کنند...و هر دو نفر در ایران به کارشون ادامه بدن.. به عنوان یک پرسپولیسی..معتقدم هر پرسپولیسی واقعی از این راه حل دفاع می کنه..برای ایران..برای پرسپولیس
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۴:۴۸
پاسخ
22
132
عشقممم نیمار
منم تیم ملی کشورمو‌ دوس دارم و براش ارزوی موفقیت میکنم ..ولی بردن ژاپن خیلی سخته و باید با واقعیت روبرو شد :-)
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۳:۵۹
پاسخ
74
30
قرمز رنگ نیست،عشقه،هویته،عزت و عظمته
با تشکر بابت متن زیبا. الان نمیدونیم که تیم ملی ژاپن رو میبره و یا فینال میره و قهرمان میشه یا نه ، ولی با احتمال باخت به ژاپن و یا قهرمان نشدن!، باید ممنون کیروش بود و حتی اگر شد با قرادادی بهتر و معطوف کردن کیروش به تیم ملی و احترام متقابل با مربیان باشگاهی! باید کیروش را در ایران نگه داشت. کاری به حواشی فوتبال ندارم،، ولی کیروش مربی خوب و با دانش است و وجودش باعث پیشرفت فوتبال ما شده و خواهد شد(برخلاف دوستانی که فکر میکنن کیروش هشت سال بوده و دیگه چیزی نداره که یاد بده!) و با وجود مربیان خوب خارجی که این چند سال داشتیم؛ مثل برانکو و شفر و مربی تراکتور و .... که باعث پیشرفت فوتبال داخلی شدن و خواهند شد و مربی تیم ملی(کیروش)، میتوان به طور محسوس پیشرفت فوتبال باشگاهی و ملی رو مشاهده کرد و کنار هم و با احترام متقابل، از فوتبال لذت برد. بیاییم از مربیان خوب خارجی در این برهه ی زمانی نهایت استفاده را ببریم و از کمک آنها به فوتبال این مملکت سپاسگذار باشیم.
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۴:۰۸
پاسخ
24
93
شیش تایی متعصب
برادر اگر مربی پروازی نباشه اگر برای لیگی که بهترین بازیکن های جام جهانی رو بهش هدیه داد ارزش قائل بشه و دائما لیگ رو تعطیل نکنه.
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۰:۳۸
18
19
عطا
حرف زیبا اما به قول محصص چه کسی زیان می کند؟ حرفای زیبا در دنیای واقعی هم ای کاش تاثیر داشتن، درود بر کیروش مرسی بابت 8 سال زحمت انشالله 12 سال بشه این 8 ساال
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۱:۳۶
پاسخ
30
90
ناهید
خیلی متن زیبایی واقعا تیم ایران با همه چی فرق میکنه. پرسپولیس و استقلال و... خیلی تیم های دیگه با وجود ایران هستن پس وام دار تیم ملی هستن امیدوارم قهرمان بشیم.
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۲:۰۵
پاسخ
8
56
داود
تیم ملی ایران برای مردمه ایرانه ... هیچکس حق توهین به هوادارش را نداره .. هیچکس هم نباید به حامیان تیم ملی بی ادبی کنه ... دیگه برای این دو بازی آخر حرمتها را نگهدارید و بزارید اگر قهرمان شدیم بعد از 44 سال قهرمان شدن برامون پر از لذت و آرامش باشه نه نفرت و زجر ...ممنون از همه ایرانیها
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۹:۵۹
پاسخ
6
57
علی
لطفا انتقاد رو با تخریب تفکیک کنید کاری که با کیروش و تیم ملی کردن تحریب بود جهت منافع شخصی حالا شدن دوست!!
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۵:۴۱
پاسخ
30
63
اس اس تهران
گزارش گر انگلیسی شبکه فاکس نیوز میگه اگر شما تیمی هستید مقابل ایران پنج دقیقه اول موقعیت پیدا کردید.!باید حتما گلش کنید وگرنه فقط یک هیولا را بیدار میکنید!!!هموطنان آقای کی روش تیمی ساخته که واقعا داریم اقایی میکنیم.اگر فردا جام جهانی باشه بخوان بین ۳۲ تیم قرعه کشی کنند هیچ تیمی دوست نداره ایران تو گروهش باشه.
۰۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۴:۰۳