3 فریم از سال رویایی بیرانوند؛ از رونالدو و ژاوی تا تاریخ‌سازی!

3 فریم از سال رویایی بیرانوند؛ از رونالدو و ژاوی تا تاریخ‌سازی!

20400
13:41
01 بهمن 1397
در این سال‌ها درون دروازه تیم ملی دروازه‌بانی نداشتیم که پنالتی بهترین بازیکن دنیا را مهار کند، با مهارهایش سرنوشت مسابقه را به تنهایی عوض کند، در دو تورنمت مختلف برای ایران پنالتی مهار کند، در 16 تا از 19 بازی ملی‌اش گلی نخورد، با پرتاب دست‌هایش سوژه رسانه‌های مختلف شود و اعتماد به نفس‌اش به قدری زیادی شود که برای از پیش‌روی برداشتن هیچ مهاجمی هراسی نداشته باشد.

به گزارش وبسایت نود، درخشش بیرانوند در سال 97 انتهایی ندارد. سالی که برای او با قهرمانی پرسپولیس شروع شد. قهرمانی‌ای که درخشش‌های بیرانوند در آن سهم پررنگی داشت. بیرانوند در 27 مسابقه‌ای که فصل قبل درون دروازه پرسپولیس قرار گرفت 17 کلین‌شیت کرد و فقط 11 گل خورد. آماری که شماره یک تیم ملی را برای او نگه‌داشت. بیرانوند با همین نمایش کم‌نقص‌ با تیم ملی راهی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا شد. نمایش‌های فوق‌العاده او در لباس تیم ملی، آمار عجیب و باورنکردنی 16 کلین‌شیت در 19 مسابقه رسمی تیم ملی را ثبت کرد. یعنی به غیر از سوریه، پرتغال و اسپانیا هنوز هیچ کشوری موفق نشده در مسابقات رسمی دروازه بیرانوند را باز کند. آن هم در شرایطی که بازی با سوریه، برای شاگردان کی‌روش یک دیدار تشریفاتی بود، پرتغال با سوپرگلِ کوارشما دروازه علیرضا را باز کرد و گل اسپانیا هم که اتفاقی دفع توپِ رضاییان به پای کاستا برخورد کرد و شوتی برای آن گل زده نشده بود. بیرانوند در این مسیر چند فریم به یادماندنی هم رقم زد تا نام خودش را در تاریخ فوتبال ایران ثبت کند.

کریستیانو رونالدو و پنالتیِ معروف

کریِ بیرانوند در برنامه نود برای کریس‌رونالدو حسابی گل کرده بود. از شانس او، در بازی سرنوشت‌ساز مقابل پرتغال، رونالدو صاحب پنالتی شد و نبرد یک مقابل یکی با بیرانوند داشت. علیرضا بیرانوند ولی همه را غافلگیر کرد و ضربه پنالتی رونالدو را مهار کرد. توپی که شانس بازگشت به بازی و حتی جام را به ایران داد. ایران در ادامه گل تساوی را به حریف زد و اگر ضربه بغل پای طارمی در آخرین ثانیه بازی گل می‌شد، ایران حتی می‌توانست به جای این تیم صعود کند.

حسرت ژاوی و صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا

دقیقه 86 بازی با السد بود. توپ روی سر ژاوی فرود آمد و همه قلب‌ها ایستاد. نگاه‌ها خیره به تور دروازه شد، ولی بیرانوند قبل از تور، توپ را لمس کرد. بیرو با سوپرسیوی تماشایی، ضربه سر ژاوی که به کنج دروازه می‌رفت را دفع کرد. مهار توپی که باعث شد پرسپولیس گل دوم را از السد نخورد و راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا شود.

اولین دروازه‌بان تاریخ با 2 مهار پنالتی!

بیرانوند در اولین تجربه جام جهانی‌اش موفق شده بود دومین کلین‌شیت تاریخ فوتبال ایران در این رقابت‌ها را به نام خودش ثبت کند. کار بزرگی که پیش از او فقط علیرضا حقیقی موفق به انجامش شده بود. با این تفاوت که حقیقی برای ثبت کلین‌شیت، مهارِ ویژه‌ای نداشت و در گل نخوردن تیم ملی مقابل نیجریه، سهم دفاعِ تیمی و تاکتیک مناسب پررنگ‌تر از همه بود. بیرانوند ولی برای کلین‌شیت در جام جهانی، نقش پررنگی داشت. تفاوت بعدی بیرانوند و حقیقی به ضربات پنالتی مربوط می‌شود. حقیقی در بازی 4 سال قبل مقابل عراق هیچ کدام از پنالتی‌ها را نگرفت و فقط یک پنالتی از مجموع 9 پنالتی عراقی‌ها به بیرون زده شد. بیرانوند ولی بعد از مهار پنالتی کریستیانو رونالدو در جام ملت‌ها هم این توانایی‌اش را به رخ کشید تا اولین دروازه‌بان تاریخ ایران شود که در دو تورنمنت مختلف، برای ایران پنالتی مهار می‌کند. در دقیقه یک از اولین بازی حذفی تیم ملی در جام ملت‌های 2019 مجید حسینی یک پنالتی تقدیم عمانی‌ها کرد. پنالتی‌ای که اگر بیرانوند مهار نمی‌کرد، شاید حالا بازیکنان تیم ملی هم در راه بازگشت به ایران بودند. شماره یک تیم ملی باز هم به تنهایی سرنوشت مسابقه را رقم زد و ایران را در جام نگه‌داشت.

14001

نظرات کاربران
امین
مرسی پرسپولیس که این ستاره رو تقدیم تیم ملی کردی
۰۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۵۹:۴۹
پاسخ
36
131
بهرام شهرام
نتیجه اینکه تیم ملی بدون بیرانوند با صدتا کیروش هم به احتمال زیاد حذف شده بود
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۱۸:۲۸
پاسخ
41
112
امین
دوستان خواهش میکنم بزارید این بنده خداها هر چی دوست دارن بگن، الان رفتم تو پیج استقلال ی خبر خوب ندیدم تو این چند وقته... اصلا شما درست میگید، اصلا بیرانوند تو اوج امد پرسپولیس اونجا داغون شد بازیش، اصلا استقلال ماشین بازیکن ساز ایران، اصلا هر چی شما بگید، دوستان خواهش کردم
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۲:۲۹
پاسخ
15
94
رامیار
بیرانوند یه دروازبان شیش دونگه.هم قدش بلنده هم توی خروجهاش عالی کار میکنه هم پرتاب دستهاش خیلی عالیه هم تک به تکهارو خیلی خوب میگیره هم روی شوتهای راه دور خوب واکنش نشون میده بازی با پا هم خوبه مثل توی سر توپ زدنها و دریبلهای تماشاییش.خدایی هرچی که یه درواربان طراز اول میخاد رو داره.و واقعا حقشه که به یه تیم بزرگ اروپایی بره
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۳:۵۴
پاسخ
6
202
کیانوش
دوستان عزیز پرسپولیسی لطفا قبل از نظر دادن یه خورده تحقیق کنید واقعا زشته اینطوری دارین ابروی تیم خودتون میبرین . بیرانوند محصول تیم وحدت و زمانی که دروازه بان نفت بود به تیم ملی دعوت شد همون زمان شما پرسپولیسی ها کلی مسخرش میکردین . لازم بدونید از بازیکنای حال حاضر پرسپولیس فقط فرشاد احمدزاده محصول پرسپولیس مابقی بازیکنا لقمه اماده بودن واسه پرسپولیس .
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۳:۳۷
پاسخ
169
40
کیانوش
آقای عزیز که همنام من هستید. این مطلب درباره عملکرد یک بازیکن ملی است چرا بحث را باشگاهی میکنید؟ ضمنا ما طرفدار استقلال هستیم ولی باید بدانید که پرسپولیس تیم خوبی است و همین باعث جذاب شدن رقابت ما هست
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۲:۰۳
8
64
الماسی
همون بازیکن ها اگه میمومدن استقلال نابود میشود فوتبالشون مثل بیت سعید و آرش افشین و غیره الان بیا بگو مسی رونالدو هر کین رو استقلال پرورش داده !!!!!!!!
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۱:۲۶
11
58
اشکان
اوایل که می‌گفتین رحتمی بهتر از بیرانوند هست و باید به تیم ملی دعوت بشه و اون موقع که بخاطر رحتمی با کی‌روش لج بودین یادتون رفته وطن فروش هم نبودین! قبل از جام جهانی دیدین رحمتی گرد پای بیرو هم نمی‌رسه و بیرانوند رو بخاطر پرسپولیسی بودن دست مینداختین وحسابی از خجالتش دراومدین حالا که سوپر بیرو رو شناختین محصول نفت و وحدت شد؟؟!!! هوچیگری هم حدی داره
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۴:۰۹
9
68
ملیحه
مثلا از تیم وحدت معرفی شده باشه کی چی مثلا؟ ؟مثل اینکه بگیم رحمتی با سپاهان بوده قبل استقلال :))))مهم اینه سال های حضور بیرانوند تو پرسپولیس بوده که باعث شده به چشم بیاد و با پرسپولیس رفت فینال آسیا نه تیم وحدت؛)تیم نفت تماشاچی نداشت و محبوبیت بیرانوند به واسطه پرسپولیس بود ..پانادیچ مربی دروازه بان های پرسپولیس این بیرانوند رویایی ساخت..بیرانوند چند ساله تو پرسپولیسه؟ ؟؟چند تا قهرمانی با پرسپولیس داره؟ ؟؟از وقتی تو پرسپولیس فیکس شد تو ترکیب تیم ملی هم فیکس شد وگرنه تا قبل پرسپولیس تو نیمکت تیم ملی بود و ذخیره علیرضا حقیقی: )))در ضمن امثال چشمی و خسرو حیدری که استقلالی ها پز همین ها رو میدن تو تیم جوانان و پایه پرسپولیس بودن :))متاسفانه پرسپولیس نتونسته استعداد هایی که پرورش میده تو خود باشگاه نگه داره و الان که باشگاه داره این کار میکنه و امثال اسدی و عبدی و علیپور تو پرسپولیس نگه داشته :)
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۵۸:۱۰
10
59
امین
با آرزوی موفقیت روز افزون برای علی بیرو جان
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۱:۵۳
پاسخ
0
111
علی قشقایی
چوب خشک بیار پرسپولیس بازیکن حرفه ای ببر زنده باد برانکو و پرسپولیس
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۲:۴۹
پاسخ
33
121
سینا
شایستگیش را در نفت تهران نشون داد و اومد پرسپولیس
۰۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۴۳:۲۷
34
11
مهرداد(only red)
حرف نداری پسررررر.دوس دارم تا اخر دوران بازیت بمونی پیشمون ولی از یه طرفم دوس دارم پیشرفت کنی...اگرم بری ما همیشه عاشقت میمونیم چون معرفت خودتو نشون دادی...موفق باشی بهترین دروازبان تاریخ فوتبال ایران
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۶:۳۳
پاسخ
4
87
طلای سرخ
عجیبه یه عده عاشق کیروشن از اونور هم دعا میکنند بیرانوند گل بخوره!!!! آقای کیروش کاری کردی که محبوبیتت پیش هوادارای پرسپولیس صفره ولی برعکست علی بیرو عشقه همه قرمزهاست. ادمین لطفا حذف نفرمایید.
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۸:۲۴
پاسخ
18
81
حافظ
بمونی برامون پسر لر با غیرت
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۶:۱۳
پاسخ
3
79
فری کرد
هربژی بیرانوند...
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۱:۳۸
پاسخ
3
57
نظر ورزشی
پرسپولیسی هستیم نه الان پرسپولیسی نیستیم تا پایان جام ملت ها
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۶:۴۴
پاسخ
15
27
مدیوماه پرسپولیسی
تیم ملی چقدر از گل نخوردنش را مدیون بیرانوند است ؟ در همین بازی دفاع های وسط ما پورعلی گنجی و حسینی به تعداد انگشت های دست سوتی دادن و سه فرصت فوق العاده گلزنی حریف که یکییش پنالتی بود رو گرفت . اونوقت یه روزنامه رنگی عکس بزرگ کیروش رو زده و این کار بیرانوند و تیم ملی ای که نصف بازیکناش محصول اکادمی پرسپولیس هستن رو تودهنی به تیم پرسپولیس عنوان کرده . واقعا فقط برای کیروش متاسفم که به جای اینکه یک ملت رو پشت تیم ملی نگهداره ، میخواد طرفدارای تیم ملی محدود بشن به طرفدارای تیم سوم پایتخت و چند تیم شهرستانی که رویهم رفته هواداراشون نصف پرسپولیسیا هم نیستن . ادمین جان چاپ کن که پرسپولیسیا دو طرفه داره بهشون ظلم میشه .
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۷:۳۶
پاسخ
75
276
ملیحه
آقای امیر آریان طارمی تنها تیمی که تو لیگ برتر توش بازی کرده پرسپولیس بوده و مستقیم از پرسپولیس دعوت شده تیم ملی :))کیروش به تیم های صدر جدول نگاه نمیکنه مثل پدیده اون وقت میره از لیگ ۱ بازیکن میاره به نظرتون؟؟؟پرسپولیس آکادمی و تیم نوجوانان جوانان داره امیر عابدزاده محصول تیم پایه پرسپولیسه محض اطلاع :)همین الان این تیم ها ی پایه زیر نظر هلالی و پنجعلی هستن:))اسدی و عبدی محصول این تیم هان ..از قبل هم چشمی کاپیتان تمام رده های پایه پرسپولیس بوده خسرو حیدری تو تیم جوانان پرسپولیس بوده: :))حالا اینکه پرسپولیس ضعف داشته تو نگه داشتن بازیکن هایی که تو تیم های پایه بودن یک بحث دیگه است:))))
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۲۱:۲۱
3
27
peymon
اولا اینجا مساله ملی هستش پس لطفا اونو رنگی نکنید. در ضمن، وقتی میتونی بگی بازیکنی محصول یک باشگاه هست که از دوران نوجوانی از اون باشگاه تربیت شده باشه از نظر ورزشی مثل مسی که محصول بارسا هستش نه اینکه از تیم‌های دیگه منتقل بشه به یک تیم بعد این تیم جدید ادعا کنه بازیکن محصول منه. به امید اینکه روزی برسه که منافعه ملی رو به تمام خواستها و علایق شخصی ترجیح بدیم. مخلص شما ، پیمان
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۸:۵۳
19
3
کیانوش
دقیقا کدوم بازیکن محصول پرسپولیس ؟
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۸:۴۲
56
16
لی
بجز اینکه واکنش بیرانوند عالی بود اگر در فیلم توجه کنید سردار آزمون هم همون سمت از پشت به بیرانوند نشون میده
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۴:۰۲
45
12
پرسپولیس محبوب دلها
بحث رنگی نکنیم بهتره تا پایان جام ملت ها.بنظرم پارسال سال جهانبخش بود امسال سال بیرانونده
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۰:۵۵
3
50
امیر آریان
اون نصف بازیکناش محصول آکادمی پرسپولیس بودن واقعا عالی بود. احتمالا هرکی تو پرسپولیس بازی کرده رو هم حساب کردی. والا جز طارمی و احمد بقیه از تیمای دیگه اول به تیم ملی رسیدن. آدمو برق بگیره جو نگیره
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۳:۳۲
43
9
arash
متاسفم واسه طرز فکرت و طرز حرف زدنت. از مزایای کیروش اینه که کار خودشو به بهترین نحو انجام میده و نیاز نیست کسی رو به زور راضی نگه داره بخش دوم حرفت توهین شهرستانی هاست امیدوارم مثل همه کشورهای پیشرفته هرکس طرفدار تیم شهر خودش باشه ببینم بازم اینقدر طرفدار طرفدار میکنین؟ به امید موفقیت تیم ملی ، تراکتور ، سپاهان ، سپیدرود ، فولاد ، پدیده ، نساجی
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۲:۲۲
40
10
نظر ورزشی
به عنوان یک پرسپولیسی که حدوداً 30 ساله هوادار تیمم بودم. روزای تلخ و شیرین زیادی دیدیم با پرسپولیس بزرگ شدیم و زندگی کردیم. باید بگم ما برای تیممون میمیریم اما تا پایان جام ملت ها پرسپولیسی نیستیم و ایران برایمان اولویت دارد. ما پرسپولیسی هستیم نه الان نه تا پایان جام ملت ها این رو آقای بیرانوند م همه اعضای تیمم می دانند که باشگاه را کنار گذاشته و فقط برای تیم ملی کشور عزیزمون سر و دل می دهند.
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۵:۵۹
3
37
LOGAN
عشق است بیرانوند...به امید موفقیت خودش و تیم ملی
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۹:۴۷
پاسخ
2
224
محمود
آفرین به بیرانوند و آفرین به پانادیچ،واقعا نمیخوام رنگی حرف بزنم ولی بیرانوند تو این سه سال ،خیلی پیشرفت کرده و به نظرم مهمترین آدم تو این اتفاق مربی دروازه بانای پرسپولیسه ،حتی خیلی بیشتر از برانکو.ای کاش تو فوتبال ما از این مربیای کار بلد بیشتر بیان.
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۵:۱۶
3
51
امسال از کی شیش تا بخوریم ؟
فقط تصور کنید بیرانوند میرفت چهارتقلال !! اونوقت الان یا مثل حسین حسینی سر نخواستنش دعوا بود یا مثل رحمتی با تمام مربی هاش درگیری داشت ... الحق که پروفسور از چوب هم بازیکن تراز اول میسازه ...